Viser opslag med etiketten sproget. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten sproget. Vis alle opslag

mandag den 25. marts 2013

Ordforråd


I går var jeg på en walk-and-talk med yngstesønnen.

Undervejs blev denne mega-sten “indtaget” – der måtte et par forsøg til, men så føles sejren så meget større.

Der blev snakket meget og mange emner vendt. På vejen hjem siger min søn eftertænksomt: Mor, hvis dit ordforråd havde en konge og en dronning, så ville “kongeordet” være “interessant” og “dronningeordet” ville være “hyggeligt”.
Orv – dér fik man lige et spejl sat op!

Jeg opfatter det som en en kompliment, men da jeg takkede ham, blev jeg klar over, at det ikke var tænkt som en sådan ;-)

onsdag den 13. juni 2012

Guldkorn

Har nylig været på LEAN intro-kursus og høstede et par guldkorn:

“Kommunikation handler ikke om, hvad der bliver sagt men om, hvad der bliver hørt”.

I forbindelse med at dele opgaver ud på flere hænder:

“Hvis man altid spiller Klør Konge, får Klør Knægt aldrig hår på brystet. Derimod får Klør Konge sine slidt af”.

søndag den 3. juni 2012

Ordsprog

I dag hørte jeg ordsproget: “Den tidlige fugl fanger ormen”.

Det har jeg godt nok aldrig hørt før - plejer ellers at bide mærke i den slags.

Må være noget i stil med “Den som kommer først til mølle, får først malet”.

Kender I det?

tirsdag den 29. maj 2012

Lande og hovedstæder

Sidste sommer gik vi målrettet efter at lære om danske konger, og det har givet et kanon fundament for (dansk) historie.

Denne sommer hedder “projektet”: Hovedstæder. Og faktisk er det hovedstæderne i hele verden. Der er vel omkring et par hundrede lande – det burde være overkommeligt;-)

Under alle omstændigheder vil det gavne mig ved den månedligt tilbagevendende pub-quiz på Cafébiografen;-)

Først har vi kastet os over Europa og er så godt som ved at være i mål.

Memo-teknik mm må i anvendelse for at få de sidste med:
- Fx er der tre lande, hvor hovedstad og land hedder det samme: Luxembourg, San Marino og Monaco.
- I Kroatien hedder hovedstaden Zagreb – jeg husker det som “KZ”
- I Bosnien-Herzegovina er det “Sarajevo” – her mindes vi lige historien om mordet på Prins Ferdinand, som var det, der udløste første verdenskrig
- Bratislava er hovedstad i Slovakiet (begge har “t”)
- I modsætning til Slovenien, hvor "n” forekommer både i landenavn og i “Ljubljana”.

Kan du hovedstæderne i Schweiz, Ukaine og Hvide Rusland?

Vi er begyndt at kigge på Asien og Afrika – kors i hytten, siger jeg bare! Godt, at sommerferien er lang…

tirsdag den 24. januar 2012

Wordfeud-dyst?

Hvis du har lyst at spille med/mod mig, så hedder jeg “linneasunivers”.

Du må gerne lige give dig til kende, hvis du sender en invitation. Kunne være hyggeligt at “mødes” dér;-)

lørdag den 21. januar 2012

Wordfeud - nu også med mig som spiller


Så kom Wordfeud også til mig. Som det vil være nogen bekendt, er jeg i forvejen ord-freak – se fx indlæg om Bogstavkassen.
 
Egentlig er denne dille piftet forbi ørene på mig, men det er fordi jeg “slår fra”, ligeså snart det drejer sig om iPhone (og faktisk Apple-produkter generelt). I modsætning til mange andre synes jeg nemlig IKKE det er brugervenligt, men den snak tager vi i et andet indlæg;-)
 
Tilbage til Wordfeud.
Jeg havde en iPod Touch liggende, som jeg ikke rigtig var kommet i gang med at bruge. Nu var der en glimrende anledning til at få den i sving.
 
Og det må jeg medgive: Det er intuitivt og nemt at komme i gang med spillet, da det først var fundet og downloadet.
Fik hurtigt randomizet mig frem til modstandere, som sad klar til at spille. Man sidder helt utålmodigt og venter på deres næste træk. Det er så her man finder ud af, at man bare kan spille mod/med flere på een gang. Alle går til og fra, og man har 72 timer, inden man bliver taber-dømt, hvis man ikke har lavet et modtræk.
 
Pt. har jeg 8 aktive spil og stadig er der nogen gange lidt vel stille. I starten kunne jeg godt holde det enkelte spil ude fra hinanden, men det smuttede efter, jeg havde fået 3-4 i gang. Kunne godt tænke mig at spille mod nogle flere, som jeg kender i forvejen, men det vil helt sikkert være nemt at få andre på venne-listen. (Kom frit frem!)
Indtil videre har det “kun” været ældstesønnen af kendte modspillere – i øvrigt ganske fornøjeligt at drøfte gangbare ord med ham.
 
billede967(Billede lånt fra internettet)
 
Nu er jeg så småt klar til at kunne deltage i den store gruppe mennesker, der har en mening om spillet:
  • Dyb frustration, da serveren var nede i et par timer forleden (mig nybegynder troede jo, jeg havde lavet fejl)
  • Ordbogen er ALT for dårlig – afventer med spænding den annoncerede anvendelse af Dansk Retskrivnings ordbog
  • Træls at så få forkortelser er tilladte
  • Og alle de skønne navne, som ikke må bruges. Gr….!
  • Synes det er snyd at snyde med snydeprogrammer
  • Dog følger jeg gerne forskellige spilleres forslag til gangbare ord
  • Synes spillet burde udkomme til pc
  • Ser muligheder for forbedringer, så man fx kan følge egne resultater og få statistikker. Måske oprette egen ordbog?
  • Har indtil videre levet med den gratis version (og de mange reklamer) – hvis jeg ønsker spillet udviklet, er det nok kun rimeligt, at jeg betaler den formiddable sum af kr. 18,-. Det kommer lige på to-do-listen.

mandag den 26. december 2011

Jule-sprogblomst

Teksten under billedet: Oddsene for at skrabe 10 juletræer på sådan en fætter her er en til en million. Men så er den også en million kroner hver.

Det er mig en gåde, at en (net)-avis kan slippe afsted med at have sådan en tekstmæssig brøler stående i mange dage;-)

tirsdag den 18. januar 2011

Eventyr-skatten

Yngste-sønnen er totalt vild med eventyr. Meget mere end ældste-sønnen og også pænt meget mere end moderen var i den alder.
Husker stadig universet med trolde, prinsesser og slotte og at det optog mig meget, uden at jeg dog lige kan mindes eet bestemt eventyr, som optog mig mere end andre.

Men med yngste-sønnens interesse er der fuldt blus på fortællingerne herhjemme. Er vist efterhånden oppe på knapt 50 eventyr, som kan fortælles frit fra leveren. Selvfølgelig mange af H.C. Andersen, men Brdr. Grimm har virkelig tag i ham. Her er det mig, som får fortalt godnat-historie HVER aften – ren luksus!

I dag skulle så vi prøve at indtale på computeren. Fik mig entreret med headset/mikrofon og fandt et lille Lydoptager-program, som er en indbygget del af Windows (har aldrig brugt det før – pudsigt nok).
Grimms eventyr, Guldgåsen, blev indtalt – varede 7 minutter – gemt som wma-fil (fyldte 5 MB) – derefter konverteret til mp3-fil. Den fyldte så 4,5 MB (havde egentlig regnet med en større komprimering).

Nu var filen klar til at blive sendt med mail – det bliver ikke sidste gang, vi prøver det. Hvis man nu var meget ihærdig, kunne det faktisk være en god gave-ide at lave en cd med egen-indtalte eventyr. Det overvejes…;-)

... må man også sige B.

Det blev Malene, som komme med den rigtige løsning – nemlig “Hans og Grete”. Flot!

Det er jo ellers et eventyr, som vi alle mener at kende, og så alligevel…

Dem Mann fiels schwer aufs Herz und er dachte »es wäre besser, daß du den letzten Bissen mit deinen Kindern teiltest.« Aber die Frau hörte auf nichts, was er sagte, schalt ihn und machte ihm Vorwürfe. Wer A sagt, muß auch B sagen, und weil er das erstemal nachgegeben hatte, so mußte er es auch zum zweitenmal.
(Hele eventyret på tysk)

mandag den 17. januar 2011

Har man sagt A...

….må man også sige B.

Det er et velkendt ordsprog, men ved I så også, hvilket eventyr det stammer fra?

En lille hurtig-gående quiz - hvad har I af bud?

Kender I bufler?

Selv er jeg ikke et sekund i tvivl om, hvad det er.

Forestil jer overstående fordspor EFTER en fejemaskine har renset cykelstien/vejen. Tilbage ligger sådan nogle fodspors-formede klumper – eller rettere “bufler”. De kan blive enormt glatte og ubehagelige at gå på, hvis der kommer ny frost og væde.

Jeg ved godt, at man ikke kan finde ordet i nogen ordbog, så måske er det et ord jeg selv har lavet? Men hvor ER det dog et rammende og beskrivende ord.
Måske jeg kan håbe på, at ordet vil blive optaget i morgendagens ordbøgerne;-)

Laver I også ord selv?

søndag den 17. oktober 2010

Sprogblomster

Åh, hvor er der dog mange rundt omkring, når man først får øjnene op for dem.

sprogblomster

I dette indlæg samler jeg dem, som jeg selv (eller mine nærmeste) er stødt på.

De valgte sprogblomster indeholder mestendels sammenblanding af begreber eller misforstået anvendelse af enkelt-ord.

Jeg har en tendens til at glemme de indhøstede sprogblomster, da det ofte lige er en avis-tekst, som flimrer forbi. Eller et indlæg på News, hvor min koncentration egentlig er rettet mod noget andet. Tekst-tv er i øvrigt stor-leverandør;-)

Derfor behovet for at fastholde alle disse perler. Enjoy…

“Frosten svirrer blomsterne”.

“Det har vagt et specielt håb”.

“Han indviljede i at gøre det”.

“Det var nok lige at stramme tanden for meget”.

“Fanerne vejede i vinden.”.

“Det berørte de 20 millioner hastigt voksende egyptere”.

“Det snerper lidt op til en scoring”.

“Det får købmændene til at opfodre regeringen til at droppe den bebudede fedtafgift.”

“Der stod han med hælene nede om fødderne.”

“Vi vil gerne kredse om vores kunder, så de får et forhold til butikken.”

“Derfor kan man være helt tryk, så længe man ikke har hørt noget fra banken om problemer med Dankortet.”

Følg også med her på Fiduso

torsdag den 7. oktober 2010

Bogstavkasse-tanker

Når jeg ugentligt kaster mig over Bogstavkassen, giver det anledning til mange ord-associationer. I denne uge skulle jeg finde frem til et synonym for “oldtidsby” og var ikke voldsomt længe om at hitte “Nineve”.
Ikke at jeg lige kunne placere, hvor jeg byen skulle have ligget og i hvilken sammenhæng, navnet triggede mig.

Nu er jeg kommet i tanke om det. Det er dette digt, som jeg var omkring i gymnasiet – gik på nysproglig linje med seriøst MEGET engelsk litteratur og kultur;-)

Quinquireme of Nineveh from distant Ophir,
Rowing home to haven in sunny Palestine,
With a cargo of ivory,
And apes and peacocks,
Sandalwood, cedarwood, and sweet white wine.

Stately Spanish galleon coming from the Isthmus,
Dipping through the Tropics by the palm-green shores,
With a cargo of diamonds,
Emeralds, amythysts,
Topazes, and cinnamon, and gold moidores.

Dirty British coaster with a salt-caked smoke stack,
Butting through the Channel in the mad March days,
With a cargo of Tyne coal,
Road-rails, pig-lead,
Firewood, iron-ware, and cheap tin trays.

Alene den første linje er så smuk, at jeg nu slet ikke kan få den ud af hovedet igen. Der findes ord eller sætninger, som har en indbygget rytme, som slet ikke er til at slippe. F.eks. ordet “Nagorno-Karabakh” – jeg kan gå og sige det en hel dag, når jeg først er kommet i gang.
Således også med “Quinquirime of Nineveh….”;-)

For lige at få det på det rene, så ser en "Quinqerime således ud.

billede106

Og Nineveh lå i Mesopotamien ved Tigris og dermed een af de daværende store handelsbyer.

Uden at jeg har tolkningen af digtet helt inde på lystavlen, så må det omhandle kædningen mellem oldtidens rigdom og det britiske imperiums storheds-tid ved forrige århundrede-skifte. Et rige imperium, som er på vej væk fra skønheden…

Jo, jeg skal da lige love for, at Bogstavkassen får sat gang i nogle tanker…

søndag den 26. september 2010

Bogstavkassen

Her i huset imødeses lørdag morgen med særlig opmærksomhed. Dér ankommer Fyens Stiftstidendes “Bogstavkasse” nemlig.

Kender du den mon allerede?

Ellers  er her en kort forklaring: Det findes 5 x 6 ledetråde (i 5 forskellige sværhedsgrader) – indenfor disse 5 niveauer skal der findes synonymer, der gemmer sig i 10 linjer af denne type:

billede105

I ovenstående gemmer sig synonymer for:

Celletråde = Hyfer (5 points)
Hviletegn = Fermat (5 points)
Tyrefægter = Matador (3 points)
Begyndelsespunkt = Origo (5 points)

Smagløs = Jejun (5 points)
Narkoman = Junkie (2 points)
Forfatter = Kielland (2 points)

Teatertæppe = Draperi (4 points)
Omskrive = Perifrasere (4 points)
Hærge = Rasere (1 points)

Som det ses af ovenstående, er det MEGET aparte ord, når vi kommer til sværere kategorier. Ganske sjældent noget, som er indenfor mit normale ordforråd. Men så meget mere lærerigt er det – ofte må der gang i fremmedordbogen og alle de online ordbøger, som jeg kan få fat i.

Det er sjældent, at jeg har alle 30 ord rigtige, men jeg er meget ihærdig mht. at forsøge;-)

Related Posts with Thumbnails