søndag den 26. september 2010

Bogstavkassen

Her i huset imødeses lørdag morgen med særlig opmærksomhed. Dér ankommer Fyens Stiftstidendes “Bogstavkasse” nemlig.

Kender du den mon allerede?

Ellers  er her en kort forklaring: Det findes 5 x 6 ledetråde (i 5 forskellige sværhedsgrader) – indenfor disse 5 niveauer skal der findes synonymer, der gemmer sig i 10 linjer af denne type:

billede105

I ovenstående gemmer sig synonymer for:

Celletråde = Hyfer (5 points)
Hviletegn = Fermat (5 points)
Tyrefægter = Matador (3 points)
Begyndelsespunkt = Origo (5 points)

Smagløs = Jejun (5 points)
Narkoman = Junkie (2 points)
Forfatter = Kielland (2 points)

Teatertæppe = Draperi (4 points)
Omskrive = Perifrasere (4 points)
Hærge = Rasere (1 points)

Som det ses af ovenstående, er det MEGET aparte ord, når vi kommer til sværere kategorier. Ganske sjældent noget, som er indenfor mit normale ordforråd. Men så meget mere lærerigt er det – ofte må der gang i fremmedordbogen og alle de online ordbøger, som jeg kan få fat i.

Det er sjældent, at jeg har alle 30 ord rigtige, men jeg er meget ihærdig mht. at forsøge;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails