søndag den 16. maj 2010

Gratis billedbehandlingsprogrammer

Som det vil være de fleste bekendt, holder jeg meget af at arbejde med billedbehandling. Jeg besluttede mig i tidernes morgen til at udvælge eet program og så blive god til det. Tænkte at det nok ville være nemmere at sætte sig ind i andre, hvis det skulle blive nødvendigt.

konval

Valget var mellem Corel Draw, Paint Shop Pro og Photoshop. Corel Draw var jeg ikke så imponeret af hvad angår bruger-grænsefladen. Da valgte faldt på Paint Shop Pro, var prisen den afgørende faktor.
“Problemet” nu er, at jeg faktisk gerne ville lære Photoshop men jeg synes det er svært at svinge over fra PSP til PS – netop fordi jeg nu har det så godt inde under huden.
Luksusproblem;-)

Det ændrer dog ikke på, at det kan være rigtig godt at kende til de forskellige gratis-programmer, som man kan ty til i ny og næ. I dette indlæg vil jeg lave en oversigt over, hvad jeg finder på min vej indenfor denne genre.

sort03

Online-programmer

Pixlr har jeg først for nyligt stiftet bekendtskab med, men regner med at skulle arbejde en del med det fremover.
- Det kan sættes til at have en dansk bruger-grænseflade
- Det kan arbejde i lag
- Det minder meget om “rigtige” billedebehandlingsprogrammer i opbygningen
- Folkene bag har en åben attitude og opfordrer til at bidrage med kommentarer og forslag. Bl.a. er der under “Hjælp” direkte adgang til en blog.

Fotoflexer er som navnet antyder mest rettet mod efterbehandling af fotos. Det virker som værende nemt at gå til og klart et program, som jeg vil anbefalde.
Det kan i øvrigt også arbejde i lag.

Picnik er af samme type som ovenstående. Det loader temmelig langsomt – måske fordi en del elementer skal hentes ind.
Inden man kan komme i gang skal man lade sig registrere. Og når man så er i gang, vil der være en del (spændende) ting, man først kan arbejde med efter at have betalt. Hvis man så vælger at betale er det på abonnementsbasis. Allerede dér er jeg stået af.
Der er dog en del cool muligheder i programmet, så det skal bestemt medtages i ovesigten.

guld01

Klient-installerede programmer

Photofiltre ved jeg faktisk ikke så meget om. Jo der findes lær-selv-hæfter om det, og det skulle angiveligt være eet af de programmer, som skolerne præsenterer for eleverne. Det må være fordi det er gratis, og fordi det mest går efter foto-delen. Når jeg ikke “gider” beskæftige mig så meget med det, så er det fordi det ikke kan håndtere lag.

Gimp lægger sig meget op af de “rigtige” billedebehandlingsprogrammer. Det kan dermed selvfølgelig arbejde i lag. Desuden kan sættes til dansk. Synes det virker tungt – hvert fald hvis man vil hurtigt i gang.

Paint.Net vil nok være det program jeg ville vælge, hvis det skal være et lokalt-på-pc-program. Virker rart at gå til uden at være for tungt i hastighed eller bruger-grænseflade.

Ovenstående oversigt bærer givetvis præg af, at jeg ikke selv har arbejdet voldsomt meget i dybden med programmerne. Ikke endnu ihvertfald;-)
Jeg regner med at opdatere med nye programmer, hvis jeg hører om relevante. Og skulle I have nuanceringer af de allerede listede, må I meget gerne skrive til mig.

konval02

2 kommentarer:

  1. Hej Linnea;)

    Jeg har et problem og håber det er ok jeg spørger dig;) Det er sådan at jeg skal lave om på dpi i et billede fra 72 tl 180. Kan jeg gøre det i pixlr?

    Jeg syns det er SÅ flot at du gider dele din erfaring og viden med os andre...det er jo også et kæmpe arbejde at skrive det hele sådan ned;)Tak for det;)

    Knus og kram herfra

    SvarSlet
  2. Hej Elfepige
    Jeg ville sådan ønske jeg kunne hjælpe dig. Tror ikke Pixlr vil være et godt program til at gøre det, du gerne vil.
    I Pixlr tager jeg udgangspunkt i, hvor stort jeg vil have det efterfølgende printede billede og så regner jeg pixel (px x px) ud derefter. Men det er jo noget andet du efterspørger.
    Det kan være det kan lade sig gøre, men så er jeg ikke skarp nok til det. Hvert fald ikke i det program;-)
    Jeg fik jo lavet et helt sæt undervisningsmateriale til en sjette klasse i efteråret. Det var nu sjovt at prøve.
    God vind med det.
    Hilsen Linnea

    SvarSlet

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails