søndag den 4. april 2010

Ord-sky med Wordle

Jeg har flere gange set sådan nogle Ord-skyer og undret mig over, hvordan de mon blev lavet. Ville være en anelse for omstændigt selv at sidde og lave det i et grafik-program. Eller dertil jeg jeg hvert fald for doven;-)

Nu har jeg fundet ud af det!!!

Og det er bare SÅ enkelt og faktisk med en del tilpasningsmuligheder.

wordle01

Det burde være nemt at se, hvilken sang jeg har brugt som tekst-input her.

Man kan også tage en given hjemmeside – har jeg jeg tastet url´en til mig blog ind og leget med farver, fonte og øvrige indstillinger.

wordle02

Tjek selv programmet ud her: Wordle

9 kommentarer:

  1. YES - det er godt nok et sejt program! Sådan nogle skyer har jeg også siddet og undret mig over hvordan man kunne lave!!!

    SvarSlet
  2. Hej Linnea - tak for det skønne link - jeg kan bare ikke finde ud af at lægge det ind i et indlæg sådan som du har gjort - Hjæææælp :-) KH Lisbeth

    SvarSlet
  3. Ja det er altså lidt fedt det program.

    Lisbeth: Jeg tror såmænd ikke der er nogen hammer-smart måde at gøre det på. Når jeg har genereret billedet på hjemmesiden sørger jeg for at vælge den knap med "Open in Window" - det billede trækker jeg større, bruger knappen "Prt Scr" (Print Screen) på tastaturet. Efterfølgende sætter jeg det ind i et billedbehandlingsprogram og gemmer som jpg-fil. Det billede indsætter jeg efterfølgende i mit indlæg som et hvilket som helst andet billede. Hjalp det mon?

    SvarSlet
  4. Ja, jeg ville netop spørge om det samme som Kolorista. Men det behøver jeg jo ikke nu :)
    (Jeg ser nu, at sådan en Prt Scr-knap har jeg ikke på min mac. Jeg finder måske ud af det alligevel. Hold øje med min blog)

    SvarSlet
  5. På Mac'en tager man et screen shot m æble-shift-3. Så får man hele skærmen med inkl værktøjslinier etc.

    Brug derfor hellere æble-shift-4 til fx dette formål, hvor man bare vil have sin wordle ind på sit dokument eller sin blog.

    Linnea, tak for linket!!

    SvarSlet
  6. Tak for kommentaren, Charlie. Det vil jeg huske til jeg - forhåbentlig snart - får mig en Mac ;-)

    SvarSlet
  7. Hej - jeg bøvler med dette program til en speciale-forside. Jeg vil gerne have nogle ord fremhævet, frem for nogle andre, hvordan gør jeg det? -

    SvarSlet
  8. Hej Michelle
    På deres FAQ har de nogle forskellige bud:

    http://www.wordle.net/faq

    Måske du kan bruge noget af det?

    God vind med projektet.

    Hilsen Anette Linnea

    SvarSlet

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails