torsdag den 21. oktober 2010

Vendestrik – det er lige mig…

Så kom jeg på garn-raid hos Tante Grøn i Odense. Eller så meget raid, som det nu kunne lade sig gøre. Der var mange andre kunder og dermed lang ventetid. Yderrmere gjorde yngstesønnen mig h-e-l-e tiden opmærksom på, at han syntes det var såååå kedeligt. Temmelig stressende omstændigheder at fordybe sig i garnvalg under.

Nå, men jeg var nogenlunde velforberedt. Havde nemlig set denne model på nettet:

billede119Billedet lånt fra Tante Grøns hjemmeside.

Dels er jeg vild med, at det er retstrikning hele vejen igennem. Synes det er genialt med garnet, som skifter så smukt hen gennem trøjen, og så synes jeg det er et all-over smukt og fantastisk design. Tror også det vil opleves som en fin trøje at give et barn på.

Hos Tante Grøn kan man købe ovenstående garn og model i forretningen men også på nettet her: Tante Grøn vendestrik.

Har dog ladet mig fortælle, at denne model skulle være stort set den samme, og da opskriften er direkte til at printe, kan man gå i gang med det samme, hvis man har garn liggende: Vendetrøje fra Drops.
På “min” model fra Tante Grøn starter alle pinde med 5 retmasker forneden – det er den eneste synlige forskel jeg lige kan se.

billede120Se lige garnet i close-up – det er lige så lækkert at strikke af, som det ser ud.

Er allerede nået halvt gennem forstykket – det er jo en model, som nærmest strikker sig selv;-)
Allerede nu forestiller jeg mig modellen strikket i andre  og måske knap så babyede farver. Der findes rigtig mange flotte garner med farveskift hen gennem tråden.

I det hele taget er jeg overvældet over den mængde af garn-variationer, som findes. Måske fordi man nu kan købe på nettet og ikke som “i gamle dage” er begrænset af udvalget i 3-4 lokale butikker.

Er af samme grund nødt til at sætte mig ind i alt det med løbelængder, og strikkefasthed og pindetykkelser. For hvordan vil en helt anden garn-type mon være i forhold til en given model, jeg er faldet for? Der skal nok blive nogle “sjove” oplevelser undervejs;-)

Har nu fra biblioteket hjemlånt Hanne Meedoms bog om “Vendestrik” – det kunne godt gå hen og blive en bog, som skal have fast plads på bogreolen.

Har i øvrigt købt et ekstra nøgle af ovenstående garn-type. Vil også lave en djævlehue med det;-)

7 kommentarer:

  1. Den er også bare flot.
    Hvor har du opskriften fra???

    Kh. Dianna

    SvarSlet
  2. Hvor er den sød, den trøje. Det bliver spændende at se din version.

    SvarSlet
  3. Eva: Min version kommer (forhåbentlig) til at ligne den fra Tante Grøn. Sådan tegner det hvert fald foreløbigt. Men jeg håber der kommer andre varianter med spændende garner.

    Dianna: Jeg har opdateret indlægget med info om opskrift - håber du kan bruge det.

    SvarSlet
  4. Hejsa
    Tusind tak for linket, jeg har printet opskriften ud, så nu kan jeg bare gå i gang med endnu et strikkeprojekt.

    God weekend til dig og dine.

    Knus

    SvarSlet
  5. Selvtak da. Det er bare så dejligt med dette blog-univers, hvor vi hele tiden kan inspirere og hjælpe hinanden. Knus A.

    SvarSlet
  6. Hvor er den skøn den trøje Anette - jeg har haft kik på en strikkebog med vendestrik - den var rigtig god - men jeg har ikke købt den - endnu :0))

    SvarSlet
  7. Hej Karen. Jeg er ikke sikker på, at du vil finde bogen vanvittig udbytterig. Teknikken er vildt enkelt og det er - for mig hvert fald - kun børnemodellen, som er relevant. Tjek den lige ud i en boghandel inden du investerer i den.

    SvarSlet

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails