tirsdag den 18. januar 2011

Eventyr-skatten

Yngste-sønnen er totalt vild med eventyr. Meget mere end ældste-sønnen og også pænt meget mere end moderen var i den alder.
Husker stadig universet med trolde, prinsesser og slotte og at det optog mig meget, uden at jeg dog lige kan mindes eet bestemt eventyr, som optog mig mere end andre.

Men med yngste-sønnens interesse er der fuldt blus på fortællingerne herhjemme. Er vist efterhånden oppe på knapt 50 eventyr, som kan fortælles frit fra leveren. Selvfølgelig mange af H.C. Andersen, men Brdr. Grimm har virkelig tag i ham. Her er det mig, som får fortalt godnat-historie HVER aften – ren luksus!

I dag skulle så vi prøve at indtale på computeren. Fik mig entreret med headset/mikrofon og fandt et lille Lydoptager-program, som er en indbygget del af Windows (har aldrig brugt det før – pudsigt nok).
Grimms eventyr, Guldgåsen, blev indtalt – varede 7 minutter – gemt som wma-fil (fyldte 5 MB) – derefter konverteret til mp3-fil. Den fyldte så 4,5 MB (havde egentlig regnet med en større komprimering).

Nu var filen klar til at blive sendt med mail – det bliver ikke sidste gang, vi prøver det. Hvis man nu var meget ihærdig, kunne det faktisk være en god gave-ide at lave en cd med egen-indtalte eventyr. Det overvejes…;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails