torsdag den 8. juli 2010

Et net Nette-net

Da jeg skulle til staden i går manglede jeg noget emballage – det eneste jeg kunne finde på vej ud var dette net:

billede49

Det er jo ikke jordens mest personlige ting at dalre afsted med - faktisk har jeg i tidens løb lavet ret mange net, som åbenbart er diffunderet ud i den blå luft.

Derfor besluttede jeg mig for at få lavet en ny stak “nette Nette-net”, så jeg atter kan signalere jeg-har-så-meget-overskud-i-mit-liv-at-jeg-omgiver-mig-med-personlige-ting-og-ikke-bare-funtionalitet.

Mine skabe har pr. tradition dårligt kunnet lukkes de sidste 25 pga alt det stof, som har været proppet ind i dem. Har derfor en forestilling om, at jeg burde kunne finde myriader af relevante stof-stykker til mit lille sommerferie-projekt. Surprise surprise – der var ikke ret meget, som kunne komme på tale. Det skal jo være relativt kraftigt, for at være holdbart som transportmiddel. Enten skulle det være helt ensfarvet stof, som jeg kunne sætte bånd eller lignende på, eller også skulle det være så flot mønstret, at det ville være dekoration i sig selv.
Hm – allerede dér sniger tanken sig ind, om jeg liiiiige skulle smutte en tur forbi Stof2000 eller IKEA for at se, om de skulle have noget billigt.

Men næ-nej. Mutter her var standhaftig og fandt nogle hør-rester fra et Obi One Kenobi-kostume, som jeg begik for nogle år siden. Dertil nogle udvalgte bånd og et symærke.
Det blev nu til denne noget mere spændende variant af Str. Grene-nettet:

billede47

Se venligst bort fra krøllerne – det ER jo hør, og desuden forventer jeg det vil jævne sig, når jeg begynder at bruge det.

billede46

Og her den rigtig detaljerede udgave:

billede48

Det påsyede bånd er oprindeligt solgt i bundter som en slags “garn” hos Tante Grøn i Odense. Du godeste, hvor har jeg brugt de 4 forskellige farvevarianter til mange ting – endnu engang viste de deres værd.

Har du mon selv lyst til at sy et?

Her er en mini-syvejledning:
- Klik eet stykke stof på 39x86 cm eller to på 39x44
- Til hankene klippes to stykker på 8x47 cm

- Dekorér først med bånd, mærker, perler osv.
- Sy siderne sammen vrang mod vrang (evt. bunden først)
- Zig-zag evt. sømmen så trevler undgås
- Fold sømrum i øverste kant – først een cm og derefter 3 cm – buk mod vrangen
- Fold 1 cm ind på siderne af hanken og pres inden de kantstikkes – færdig bredde: 3 cm
- Nu kan øverste kant stikkes og samtidig medtages hankene i syningen
… håber jeg har fået det hele med – ellers spørger I bare.

Andre variationer over Nette-nettet: Model 1 og Model 2

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails