fredag den 15. august 2014

Robin Williams


Dette var ugen, hvor Robin Williams døde - det er bestemt ikke gået ubemærket hen i medierne. Tilfældigvis lå jeg vågen natten til tirsdag, hvor meldingen dukkede op på Twitter en del timer inden det var at finde på avisernes sider.

Jeg kan ikke påstå, at jeg er super total kender af hans film og øvrige gøren og laden. Men han har altid "brændt igennem" hos mig, og jeg har haft en fornemmelse af ægthed i hans personlige fremtræden og i de film han har lavet.



Tirsdag aften genså jeg Good Will Hunting med yngstesønnen - (han så den for første gang.) Selvom den har mange år på bagen, er det en bevægende film om at stå ved de gaver man har med sig som menneske.


Onsdag aften nuppede vi klassikeren "Døde poeters klub". Kan være i tvivl om, om jeg overhovedet har set den før. Miljøet (amerikansk kostskole med MEGET velopdragne unge mænd) og tiden (fra før jeg blev født) virker umiddelbart ugenkendeligt - dermed endnu mere fascinerende at budskabet står så klart.

"Carpe Diem", "What will your verse be?, "Find a different angle"

Nu øver sønniken og jeg os på om vi kan finde en "anden vinkel", når noget virker svært og uoverskueligt.

Apple har lavet denne reklame, hvor de læner sig kraftigt op af filmen.


We don’t read and write poetry because it’s cute. We read and write poetry because we are members of the human race. And the human race is filled with passion. And medicine, law, business, engineering — these are noble pursuits and necessary to sustain life. But poetry, beauty, romance, love — these are what we stay alive for.

To quote from Whitman,
“O me, O life of the questions of these recurring.
Of the endless trains of the faithless. Of cities filled with the foolish. What good amid these, O me, O life?
Answer: that you are here. That life exists and identity. That the powerful play goes on, and you may contribute a verse.”
“That the powerful play goes on, and you may contribute a verse.”
What will your verse be?

***
Jeg vil gerne se andre film med Robin Williams men der er ikke umiddelbart flere på Netflix. Formoder de forskellige tv-kanaler laver nogle kavalkader - drop mig gerne en note, hvis I hører om nogen. Thnx in advance ;-)


1 kommentar:

  1. Jeg kender kun Døde poeters klub, - og jeg er vild med den. Har indtryk af at mange af tv-kanalerne har fundet filmfrem med Williams, men jeg ser sjældent film, så jeg følger ikke rigtig med.

    SvarSlet

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails