fredag den 4. juli 2014

Drenge-sæt (Boys Month 2014)


For et par dage siden viste jeg dette sæt i et indlæg, hvor jeg samlede, hvad der har været gennem symaskinen den seneste tid. Efter dét tidspunkt er jeg kommet med i Boys Month-tiltaget, så nu følger en uddybning.

Som tidligere skrevet har jeg (eller rettere "har haft") det svært med drengetøj. Især når jeg skal lave "sæt". Har aldrig selv tænkt voldsomt meget i den retning. Mine egne drenge er aldrig blevet udsat for "sæt". Det var bluser og bukser som var lavet uafhængigt af hinanden - meget casual ;-)

Nå, men i gang må jeg jo.

Det er især det med at få bukser og overdel til at passe sammen - så det er tydeligt, at det er et "sæt". Mandagen var afsat til sy-marathon med en veninde, og det viste sig desværre, at mit forråd af drengestof (blødt og velegnet til de helt spæde) var ganske minimalt, så vi lavede en lille ekskursion til nærmeste Stof2000. 3 stykker stof (på udsalg) blev indkøbt - rige variations/kombinations-muligheder dermed sikret.

På ovenstående sæt har jeg gjort 3 ting, som jeg ikke har gjort før:

1. Syet lapper på bukserne. Først er de strøget på vlieseline inden applikereringen på bukserne. Dermed er sammenhængen mellem overdel og underdel sikret.

2. I stedet for at sætte elastik i taljen er den udelukkende forsynet med en rib. Selve buksen er klippet ca 4 cm kortere end normalt - dette er i stedet tilføjet bredde på ribben. Denne er til gengæld RET stram i forhold til normalt. De helt små (i dette tilfælde str. 68 cl) bevæger sig ikke så meget, at bukserne behøver sidde super-stramt.

3. Oplægning på bluse (ærme og forneden) er udført med elastisk søm på min nye Bernina-maskine. Det er dejligt langsomt (men sikkert) at få tilegnet sig maskinens muligheder.

(Vil i øvrigt rigtig gerne i gang med at anvende dobbeltnål til oplægning, men den bliver ikke pæn. Taber ca hvert 10. sting, så det duer slet ikke - gad vide, om jeg får trådet maskinen forkert?)

Der bliver helt sikkert syet flere sæt i den kommende tid.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails