søndag den 11. maj 2014

Flickr er flyttet ind



Nu har jeg fået mig en Flickr-konto. Det har faktisk haft siden 2010, men nu er jeg begyndt at bruge den aktivt.

Hvorfor nu pludselig det? Jo, der er flere grunde.

1. Jeg vil gerne kunne lægge billeder ud offentligt af det, jeg laver. Indtil nu har jeg brugt denne blog og Facebook - begge har svagheder.
Bloggen giver mig for begrænsede muligheder for at organisere billeder og dermed opnå overskuelighed og let-at-finde-mulighed. Facebook er begrænset af, om folk bruger
Facebook, om jeg er ven med dem, om vi er med i de samme grupper og om jeg lige i en given gruppe har lagt en bestemt ting ud. Ofte vil det også være ting, som er til salg, og jeg har meget andet at vise.

2. At have for for øje, hvad jeg tidligere har lavet (og husket at få taget billeder af), er faktisk een af mine egne største inspirationskilder. Bruger det ofte med grafik, når jeg lige skal hekse en god ide frem.


Nu er jeg i gang. Har oploadet godt 100 billeder af forskelligt - mest syede ting. Efterfølgende organiseret i forskellige albums. Samme ting kan være i flere albums.


Har een Terabyte at gøre godt med - det rækker da et stykke vej. Alle mine billeder er re-sizet inden upload - det drøjer gevaldigt på lagerpladsen.


Fx album til "Bloomers og shorts" - I burde kunne se hele albummet her: https://flic.kr/s/aHsjXZw6K4
Også selvom I ikke har en Flickr-konto. Sandt eller falskt?

Jeg har valgt at lade alle billeder være "offentlige" - dels har jeg pt. ikke nogen interesse i at lægge private billeder ud og dels "gider" jeg ikke sætte mig ind i de forskellige kombinationsmuligheder. Det kan komme senere, hvis behovet opstår.

Nu kan jeg nemt sende folk et link til "hvad har jeg lavet af drengetøj" - "hvilke stoffer vil jeg kunne sy en given model i" - "hvilke typer kjoler laver jeg" osv osv. Supernemt hurtigt at generere et nyt album. Fedt!!!

Er jeg tilfreds med mulighederne? Næh - det er jeg som udgangspunkt aldrig ;-)
Synes fx muligheden for selv at tilpasse størrelsen på de enkelte billeder og visningerne af albums kunne være bedre. Virker også en anelse tungt at arbejde med.


Alt jeg lægger ud bliver lagti speciel mappe på pc- navngivning stringent - og som sagt resizet. Dermed ville jeg nemt kunne lægge alle billederne ud et andet sted, hvis jeg bliver overbevist om dets fortræffeligheder.

For hvad ser jeg af andre muligheder? 
- Evernote er godt til mange ting. Men mangler overskueligheden og deres del-med-andre-funktion er ikke god.

- Pinterest har visningsmuligheder jeg godt kan lide, men tror ikke det kan tilpasses dynamisk nok.

- Dropbox har for nylig givet hele billed-delen et løft. Jeg har simpelthen ikke sat mig nok ind i det. Det er nok bedste kandidat.

- Instagram - er aldrig rigtig kommet i gang med det. Gad vide om man kan lave albums og så sende link specifikt til det? Hvad nu hvis folk ikke har en Instagram-konto?

- Facebook-gruppe - jeg kunne oprette min egen. Men må nok sige, at jeg gerne vil styre udenom FB så meget som muligt.

- Microsoft Skydrive - tjah måske - vil være obs på det....

- Google Cloud-løsning - som ovenfor

-.... andre gode bud?


Så foreløbig er jeg hos Flickr og udforsker deres univers - ikke mindst deres WikiHow

Endnu et socialt medie med mulighed for nye bekendskaber - fx følger jeg nu denne gruppe med tasker og punge: "The dog under my desk".



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails