lørdag den 26. januar 2013

Aktivitetshus



klassen 24-06-10 21

Jeg er vokset op i et Odense-liv, hvor Badstuen var en uomtvistelig ingrediens. Et aktivitetshus med masser af værksteder (fx tekstil, foto, metal, træ, smykker). Musik, koncerter, foredrag, café. Har været der hundrevis af gange (sådan føles det) i myriader af sammenhænge.
Stedet er nedlagt nu. Hvert fald nedlagt som aktivitetshus.

Ovenstående billede er fra indgangspartiet af Badstuen, som det fremstår i dag. Bygningerne er overtaget af “min” gamle skole: Henriette Hørlück, som jeg havde fornøjelsen af at besøge for et par år siden.

Afløseren for aktivitetshus i Odense hedder Kulturmaskinen, og dér var jeg på besøg torsdag aften.

abillede977
Når man nu betænker, hvor glad jeg var for Badstuen. Hvor ofte jeg kommer på Cafébiografen. Hvor kendt jeg er (burde være) i Odense. Hvormeget den slags steder “tænder” mig. Ja, så kan det jo undre, at det er første gang i stedets levetid, jeg besøger det.

abillede976
Vi var tre veninder, som havde sat hinanden stævne derinde. Alle var vi der for første gang – vi nød den fælles aha-oplevelse.
Alle har vi en kreativ fortid, en kreativ nutid og ønske om en fælles kreativ fremtid. Men hvilke rammer kunne vi mon finde? I blog-verdenen? På Facebook? Hjemme-hos-og-på-skift? På et aftenskolehold? Vi snuser til mulighederne, og lige nu har det bragt os til Kulturmaskinen.

Vi prøvede at sætte ord på stemningen. Det blev til noget med “ro”, “ikke-kommercielt”, et VÆRE-sted….

abillede984
Først begyndte vi med kaffe i café´en. Som det tydeligt ses, indgår de rå bygninger i designet;-)

abillede982

Tekstilværkstedet har formodentlig være koblet på dekoration til bordene;-) abillede983

abillede985 
Her kunne jeg da godt indtage en kop kakao en kold, mørk dag i den tilstundende vinterferie.

abillede978
Nå, men det var tekstilværkstedet, der var målet for vores besøg.
Åh – det er skønt! Stort, lyst, rummeligt, inspirerende. Klippeborde med god højde. Symaskiner, overlock, broderimaskine, knapmaskine, bøger, mønstre, osv. osv.
Man kan filte, farve, karte, spinde, lave serigrafi osv osv.
Sofagruppe til hyggesludren.

abillede979 
Reol med spændende stoffer, hvis man nu skulle være løbet tør selv (sic!)

abillede980
Vi føler os ret sikre på, at vi kommer til at bruge stedet. Hver på vores måde. Vi vil gå efter at tage derind een gang om måneden og allerede fra kl. 17, så vi kan få nogle timer til fordybelse.

Er ved at lave mig en muligheds-to-do-liste:
- Tegne mønstre af de størrelser, som altid er svært herhjemme pga manglende bordplads
- Klippe en masse små kjoler/bukser (produktion)
- Lave slåede knapper
- … men også være åben overfor, at det kan blive noget helt andet. Kreativt fri-rum.

(Iler med en samlet undskyldning for den dårlige kvalitet billeder. Foretrak autencitet fremfor billeder, jeg havde lånt fra nettet.)

2 kommentarer:

  1. Hvilken dejlig mulighed, I fynboer har med Kulturmaskinen. Vor tids forsamlingshus, kanske!? Ser meget inspirerende og spændende ud. Her på toppen af Sjælland hvor jeg bor, har vi nyligt fået Kulturværftet. Det lyder beslægtet. Dit indlæg gør mig nysgerrig efter at undersøge det...
    Vinke, Mette

    SvarSlet
  2. Ja, forsamlingshus er nok ikke nogen helt tosset sammenligning. Dejligt at det kan findes i en "storby" eller hvad man nu lige skal kalde Odense.
    Spændende hvad tilbuddet hos jer dækker?
    Mange hilsner A.

    SvarSlet

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails