søndag den 27. januar 2013

Frugtboller


Sidste week-end blev der eksperimenteret med frugtboller i det lille køkken.

Opskriften rummede et par udfordringer + dem, som jeg selv tilføjede;-)

Der var valg mellem almindelig bagning (= fuld portion gær og ikke så lang hævning) eller kold-hævning over lang tid (½ portion gær og et døgns hævning).
Jeg valgte det sidste – angiveligt skulle det give det bedste resultat, så nu skulle det prøves (for første gang).

Oplevelser undervejs:
- Frugten (æbler og pærer) hakket i tern. Jeg var doven, så ternene blev store;-)
- Havde ikke noget flydende margarine. Den i skabet havde liiiige sneget sig over udløbsdato. Der blev smeltet lidt almindeligt – formodentlig godt det samme.
- I skyndingen glemte jeg, at det kun var halv portion gær. Dammed!
- Dejen skulle røres i 8 minutter i røremaskine. Glem det.
Jeg har ikke nogen røremaskine (hvilket mine børn nu synes der er en passende anledning til at få anskaffet). Dejen var tung, så lad mig være venlig og sige, at den blev “samlet”.

Resultat: Jeg synes de smagte godt, men jeg havde dem for mig selv.
Den store frugtmængde gjorde, at jeg har kunnet spise af dem hele ugen – et stort plus.

Næste gang: Jeg må være obs på det med den halve gær-mængde. Hvis jeg er tilfreds derefter, vil opskriften være “available”.

Som noget nyt øver jeg mig i at have opskrifter lagt ind på min iPad. Så kan jeg blot have den stående (pænt langt væk fra evt. stænk fra køkkenbordet) som en slags opslagsbog, mens jeg bager. Er så langsomt ved at få lagt (de gode) opskrifter ind i Evernote-programmet – dermed har jeg nem tilgang til dem fra alle platforme. Næste gang der bliver spurgt til en drømmekage-opskrift på Facebook, vil det tage mig under 5 sekunder at kunne fremsende;-)

2 kommentarer:

  1. Frugtboller er altid skønt, de ser bare gode ud!

    - Anne

    SvarSlet
  2. Tak Anne - jeg glæder mig også allerede til næste forsøg;-)

    SvarSlet

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails