søndag den 15. juli 2012

Udstopning

De sidste fjer er ved at blive rettet til på den færdig-udstoppede krage. Billederne er fra dagens tur til Naturama, hvor der var mulighed for at se en konservator arbejde.

abillede660
Sønniken havde nok drømt at se en bjørn eller til nøds en ræv blive udstoppet. I stedet var der taget disse fugle med fra “fryseren” hos konservatoren.
Det var noget af en overvindelse for mig at deltage i dagens seance, men det lykkedes mig at tilkoble min nysgerrige hvordan-mon-sådan-noget-foregår-side. Parkerede dermed mit ubehag over at se et dyr blive maltrakteret og flået i – jeg ved godt, at dyret er dødt, men derfor byder det mig nu grundlæggende imod alligevel.

abillede662
Først skæres ALT indmad ud af fuglen og vrangen bliver vendt ud – sådan helt bogstaveligt. Der blev klippet, skrabet og skåret.

abillede663
Så blev fuglen vasket, vredet og tørret med henholdsvis frottéhåndklæde og føntørrer.

abillede664
Øjne-par ligger klar til en del udstopninger.

abillede665  
Kragen blev udstoppet med en “krop”, der blev formet af langfibret savsmuld og surret med tråd. Ståltråd afstiver krop og vinger. Limpistolen var også flittigt i anvendelse.
Større dyr bliver udstoppet med en slags formskum – udstopning af et sådan vil i øvrigt tage omkring 14 dage.

Normalt vil der blive brugt en del kemikalier, når der konserveres, men af hensyn til os tilskuere var det droppet i dag. Ikke sikkert, at vi ville have overlevet;-)
Denne udstoppede krage vil formodentlig blive brugt som lokke-krage i forbindelse med jagt.

Jeg havde set frem til at komme på kunsthåndværker-marked som “belønning”, men det var løbet af stabelen fredag og lørdag. Grrrr!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails