mandag den 16. april 2012

Zen i dagligdagen

Synes jeg er stødt på “zen” en del gange i den senere tid. I artikler, på blogge, i videoer osv. Er det mon blevet moderne (igen)? Eller er jeg blot pludselig blevet opmærksom på det?

Og hvad er “zen” overhovedet.
Mine hurtige bud på stikord ville være: Flow, ro, balance, nærvær og fokus.

Lever jeg et zen-fyldt liv? Hm…. det ved jeg ikke, men jeg prøver;-)

Som da jeg fx i går var med min søn i køkkenet. Dér prøver jeg at lære ham “flow”. Jeg var egentlig ikke klar over det, mens det skete – først bagefter faldt tankerne om det på plads.

Et andet eksempel: Når jeg sidder og syr, kan jeg nogle gange mærke et fantastisk flow. Når saksen ligger lige, hvor jeg har brug for den. Knappenålene er lige ved hånden. Jeg får syet tingene i den rigtige rækkefølge og korrekt. Turene frem og tilbage til strygejernet er præcis i det rigtige antal. Hverken for lidt eller for meget af noget af det. Alting mager sig.
Fokus – nærvær – kvalitet.
Dér oplever jeg et flow, som for mig er “zen”.

2 kommentarer:

  1. Jeg ved ikke, hvad Zen egentlig er, men jeg er sikker på, at katte har Zen:)

    SvarSlet

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails