torsdag den 4. august 2011

Rejserapport fra København - volume 7

Det var stadig meget varmt og vi var meget trætte, så udsigten til godt en time i en guided tur rundt i Københavns havn virkede ganske tillokkende.

billede731
Det var kun sporadisk, hvad jeg fik taget af billeder – ikke mindst fordi der hele tiden var hoveder i vejen;-)

Her anes dog operahuset i baggrunden.

billede756 
Har lånt dette billede fra operahusets hjemmeside. Det er da godt nok en placering, der er format over!

billede732

Sixtus Batteriet – en ganske centralt sted i havne-området.

billede733
Ikke så stor men meget pæn. Nu ved ungerne da hvert fald, hvilken figur der bliver refereret til i så mange sammenhænge. Der var selvfølgelig tykt af turister på stedet, men den kraftige beskæring lader ane, at vi var alene med Fru Hav.

billede734
Vuet af Amalienborg og Marmorkirken fra havsiden.

billede735
Det meget flotte tårn på Christianshavns Kirke. Forgyldt trappetårn, som folk rent faktisk bestiger. Føj – jeg skulle nok finde ud af at holde mig nede på jorden. 
Synes tårnet virker næsten russisk i stilen med kuplen foroven.

billede736
Et andet “must”, når man er Chr. d. 4.-interesseret: Børsen.

Det underlige er, at tårnet er hvidt og ikke grønt som den øvrige del af taget. Det var altså grønt, da jeg var barn, så noget er der sket. Guiden rodede sig ud i en forklaring med, at det var træ-tag og dermed ikke irret. Hm – den køber jeg altså ikke umiddelbart.

Dermed to udeståender her: Hvad bruges bygningen til i dag? Hvorfor er taget hvidt og bliver det mon grønt igen?   

I selve Nyhavn så vi Danmarks smalleste hus og det hus, hvor H.C. Andersen boede 19 år af sit liv. Man kan jo undre sig over, hvorfor jeg ikke har taget billeder af det. Måske begyndende solstik?

Taxa retur til hotellet for at slappe af inden aftenens tur i Tivoli.

Da jeg ikke ville have så meget at slæbe på, tog jeg ikke kamera med – en klart dårlig beslutning.

En kær kollega stødte til vores lille selskab, og vi havde nogle vidunderlige timer i den gamle have.

Heldigvis har jeg fundet denne video fra aftenens afslutning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails