onsdag den 3. august 2011

Rejserapport fra København - volume 3

Nu er vi nået til mandag morgen. Selvom vi ikke sov guddommeligt først nat (nye omgivelser og varm nat), så var vi alligevel tidligt på færde mandag morgen. (Vi er åbenbart alle A-mennesker i min familie.)

Vi startede med Strøget fra Rådhusplads-siden. Der var ikke ret mange mennesker, hvilket er en forunderlig oplevelse det sted. Synes altid man skal mase og puffe sig gennem.

Et lille smut ned til højre gav anledning til ovenstående billede fra Københavns byret og Kong Valdemar-citatet fra Jyske Lov.

Jorck´s passage blev lokaliseret. Det er jo ikke på nogen måde en attraktion, men alligevel et sted/begreb, som ungerne skal kende. Dér smuttede vi gennem til Fiolstræde.

Ikke meget har åbent kl. 9 mandag morgen, men Vor Frue Kirke havde.

billede711
Ungerne bemærkede hurtigt de tolv figurer i siden, som jo er disciplene. 
Citatet “De som hører Guds ord og bevarer det” smykker til vores overraskelse prædikestolen – den tekst er velkendt i familiens historie;-)

Chr. d. 4. blev faktisk kronet i Domkirken i 1596, men det var den daværende kirke, som nedbrændte i 1728. Den nuværende kirke er fra 1829 og i klassisistisk stil (det var stært at stave!)

Jeg kan ikke mindes andre danske kirker i tilsvarende stil – umiddelbart virker den kølig og abstrakt på mig. Hm…

billede710
Derefter listede vi os forbi Københavns Universitet fra 1479 – opført under Chr. d. 1. Jeg har endnu ikke fundet ud af, hvorfor Frederik d. 6. bliver markedsført så markant over hovedindgangen.
Ungerne fik lige den ultra-korte introduktion til Ungdomsoprøret ;-)
Senere sagde vi også “hej” til Storkespringvandet.

Det viste sig, at jeg havde misforstået det med Det kongelige Bibliotek, som blev grundlagt af Frederik d. 3. Troede faktisk det var bygningen lige til højre for universitetet. Ikke-nikke-nej – det er Universitetsbiblioteket, der så sandelig også ser ud til at indeholde seriøst gamle bøger. Vi smuttede kortvarigt indenfor – så langt som vi fik lov til.
Det kongelige Bibliotek lå (har jeg efterfølgende fundet ud af) sammen med det daværende Christiansborg Slot, som er brændt i flere omgange.

Nu nærmer vi os Runde Tårn – det får sit eget indlæg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails