onsdag den 3. august 2011

Rejserapport fra København - volume 4

Et andet af turens forventede højdepunkter for yngstesønnen var Rundetårn. Lige så snart man stikker snuden rundt om hjørnet ved Fiolstræde og kigger mod Købmagergade, ser man dette syn. Jeg har altid synes det er SÅ smukt.

billede713
Også her var vi i god tid, så der var tid til at fotogrefere de smukke detaljer.

billede714
Et kig ind i Trinitatis Kirke. Se det er meget mere en kirke efter mit traditionelle hoved;-)

billede715
Det er da et orgel, der vil noget!

Sønniken ville vide, hvad “Trinitatis” betyder. Det er “tre-enighed” men kunne faktisk også være “trefoldighed”, hvilket er lidt pudsigt, når man nu ved, at Chr. d. 4. netop mistede sit øje på et skib af det navn ganske få år før han døde.

Tilbage til hovedindgangen ved Rundetårn.

billede716
Færdigopført i 1642 og oprindeligt indeholdende en kirke (Trinitatis), bibliotek og observatorium.

Mange trin op. Afstikker ind på udstillingen ca. midtvejs. Som noget nyt siden jeg var der sidst, kan man nu kigge ind til det loft, hvor kirkens klokker er. Lettere skummelt…

billede717  
Næsten oppe ved tårnet top sidder denne flotte planche – nu er observatoriet tæt på;-)

billede718
Både Chr. d. 7. (ham den skøre) og Chr. d. 10. har tilsyneladende suppleret med faciliteter.
Vi brugte i øvrigt muligheden for at få genopfrisket kendskab til romertallene. Jeg vil mene, at vi efterhånden næsten har styr på dem;-)

billede719
Here we go…

billede720
Vi holdt specielt øje med “RFP”-smedejernsdekorationen, som her ses spejlvendt (så den er læsbar udefra (hvor der i øvrigt jo aldrig er nogen, som læser den!)).
RFP er forkortelse for “Regna Firmat Pietas”  - “Fromhed styrker Rigerne”. En rigtig Chr. d. 4.-udtalelse;-)

Nu må vi have lagkage!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails