mandag den 7. juni 2010

Pixlr

Så er jeg i gang med de første spæde forsøg på billedbehandling med gratis-programmet Pixlr. Læs meget mere på www.pixlr.com



Der er to grund-dele af programmet. Det ene er en foto-redigeringsdel – den har jeg brugt ved ovenstående billede. Først at farverne manipuleret en bette, så de fremstår mere markant end på originalen. Dernæst er der lagt den mørke vignettering (staves det mon sådan?) på – det er den mørke difuse kant.

Programmet har også en anden mere del, som går mere på arbejdet i lag, hvor man kan arbejde med tekst, brushes mv. Det vil jeg kaste mig over ved næste lege-seance.

Det er centralt for mig at vide, hvormeget de enkelte billeder fylder i print for umiddelbart arbejder (online)-programmet kun i pixels. Det bliver også en del af de kommende tests.

Det er udfordrende at arbejde med programmet, for jeg skal finde ud af at udnytte de muligheder, der ligger i det trods de åbenlyse mangler, som det selvfølgelig har i forhold til betal-bare programmer, som installeres på den enkelte pc.

Noget som jeg bemærker mig, er den åbne holdning fra program-udviklernes side. De har en blog, hvor de fortæller løbende om nyheder og opgraderinger. Ydermere beder de om imput fra os brugere til ønsker om kommende faciliteter. Det er da bare skønt!. F.eks. savner jeg en mulighed med at kunne lægge små grafiske elementer i rapport – en såkaldt “seamless tiling”. Spændende om den del kan finde nåde for udviklernes øjne og om den mon kan nå at komme med indenfor de næste par måneder, hvor jeg har brug for det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails