onsdag den 3. februar 2010

Spurven sidder stum bag kvist...

Kender du denne tekst?

Mor kan næppe se sit Spind
og næppe Tråden mage;
hej, da bæres Lyset ind
og stilles i sin Stage.
Lul, — lul! Rokken går!
Tenens rappe Vinge
over Fyrrebjælken sår
en Skok af Skyggeringe.

Det er da bare lige en sang, der passer til årstiden!

I februar er den månedens sang på min søns skole. Hvilket indebærer, at den bliver sunget næsten hver morgen til morgensang. Hvilket igen fik mig til at tænke på, hvormange børn som egentlig kan forbinde teksten med noget konkret? Hvad er "at spinde", hvad er "at mage en tråd", "hvad er en ten" osv. osv.
Og hvor mange voksne ved det?



Så var det jeg tænkte om ikke jeg lige skulle lave sådan en happening-agtig fremvisning for børnene. Ikke at jeg nogensinde nåede at blive en ørn til at spinde dér tilbage i firserne, hvor det sidst var moderne. Men en meters tråd skulle jeg da vel nok kunne frembringe.
Det lykkedes mig hvert fald nogenlunde for et par år siden, hvor jeg "optrådte" med kartning af (belortet) uld samt spinding på håndten;-)

Og nu er det så, at jeg vil høre om der mon skulle være een af jer, som ligger inde med en rok, som jeg må låne et par dage? (Jeg bor i Odense.) Det kunne altså bare være SÅ sjovt at lave en demo på en rigtig rok.
Alternativt må jeg finde noget på youtube eller bruge overheads, men det er sgutte helt det samme. Anyone....?

2 kommentarer:

  1. Jeg har da godt nok ikke en rok, men hvor er det en god idé. Jeg håber, det lykkes for dig. Og så et HURRA for skolen, der har månedens sang.

    SvarSlet
  2. Ja jeg glæder mig også vildt meget. Nu venter jeg lige et par dage, om der dukker en rok op. Ellers går jeg i gang med plan B.....;-)

    SvarSlet

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails