lørdag den 21. juni 2014

McDonald og tidsånden


Var i dag på den vanlige lørdags-tur til McDonald og oplevede her deres seneste tiltag i forhold til at skubbe folk gennem menageriet. Effektivitet er det helt centrale begreb. 
Mens jeg står i køen - eller rettere een af køerne - kommer en ekspedient hen og tager imod min bestilling (første medarbejder), og jeg får leveret et bestillings-nummer, som jeg skal angive, når jeg kommer hen til kassen. (Tør slet ikke tænke på, hvordan de havde håndteret det, hvis jeg nu havde glemt nummeret, da jeg endelig kom frem til kassen.)
Nå, men vel ankommet ved kassen bliver jeg spurgt til mit bestillingesnummer (anden medarbejder). Jeg betaler med dankort. Nu bliver min bestilling så samlet sammen (tredje medarbejder), som i øvrigt ikke giver mig en "sundae-is med chokolade" som jeg bestilte men i stedet een med karamel. Et stk is røg i skraldespanden på den konto. Jeg vil altid gerne have kvittering på mine køb - den lille proces varetog endnu en person på min foranledning (den fjerde medarbejder).
For fanden da!!!!
Jeg kan godt lide det lille "rum" af mulig service, der kan opstå ved at en salgsekspedient og jeg får lov at gennemføre en HEL handel sammen. Øjenkontakt og en samlet håndtering af min bestilling - måske endda et smil som hidrører fra en rigtig mellem-menneskelig handling. 
Det McDonald leverede i dag var samlebåndsarbejde (som hverken var effektivt eller fejlfrit) og IKKE noget jeg som kunde sætter pris på. 
Herregud - skulle det tage 30 eller 60 sekunder mere for mig at få mine varer, så ville det rigeligt opveje deres fragmenterede håndtering.
Skulle man skrive til dem? Gider næsten ikke...



Så er det faktisk noget HELT andet hos Baresso. Lige nu lider deres afdeling i Rosengårdcentret under en renovering, der sker i det samlede center, så deres service er ikke på vanligt niveau.
Men de kan faktisk godt finde ud af, at een person tager mod bestilling og en anden udfører selve udlevering af varen. Her er der en helt anden team-spirit, hvor sammenholdet bag disken smitter positivt af på os, som bliver betjent foran disken.

Minus-points (mange) til McDonald.
Plus-points til Baresso. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails