søndag den 29. juni 2014

Klematis og sygdomme


Det er en stor fornøjelse med alle de klematisser, vi efterhånden har i haven. Men men men - når der gås havevandring, så er der også bekymringer. Faktisk ligesom de bekymringer man kan have med sine børn...

Hvad sker der her? Hvornår er det opstået? Hvorfor sker det ikke for den ved siden af? Som har samme vækst-betingelser. Hvad skal jeg gøre?

Som nu ovenstående, der har nogle blade med usund farve.


Alle blomster på denne er krøllede. Stængler sat til med myrer eller andet kryb. Er det nu man skal ud med en sprøjteflaske med sæbevand? Jeg har ikke fået undersøgt det tilstrækkeligt. I første omgang har jeg simpelthen klippet de mest angrebne blomster/stængler af. Den konfliktsky tilgang...


Denne er straks mere alvorlig. Fordi jeg kan se, at planter i nærheden af hinanden har det. Smitsomt?
Synes ikke jeg har kunnet finde en helt præcis beskrivelse på nettet. Måske nogle snyltende larver inde i bladene. Tøver med forslagene om at klippe planten helt ned for at stoppe spredningen. Vil godt lige være mere sikker på, hvilket problem planten har. Igen en snert af konfliktskyhed.



Her bliver bladene simpelthen ædt af "et eller andet". Synes ikke jeg kan se snegle i nærheden, så det må være noget andet.

Jo, der er rigelig at holde øje med på de daglige have-vandringer.

3 kommentarer:

  1. Tjaaa...., min tilgang er som regel, at det nok bliver bedre næste år. Nogen gange virker det, nogen gange gør det ikke, og så må man jo købe nye planter ;)

    SvarSlet
  2. jeg fik lige set dit indlæg og selvom det er lidt tid siden, så vil jeg da lige kommenterer.. Det på din klematis ligner og lyder som bladlus.. især fordi nogle bladlus lever sammen med myrer, fordi myrerne godt kan lidt bladlusenes efterladenskaber.

    ved bladlusene er det insektsæben du skal vælge hvis du skal gøre noget.. :o) Vi har desværre en del bladlus på bla. vores hyldebærtræ. I drivhuset havde vi også et kort visit, men 2 mariehøns-larver havde fundet vejen dertil og de udryddede dem på en nat.

    De spor som du har på det næste billede, det ligner spor fra minerfluer. Prøv at Google det, så kan du læse lidt om det.

    De huller du har i bladene kan vidst være næsten alt.. tror både at larver, biller mv. spiser af blade på den måde.. :o)

    det er vidst glæden ved at have en have.. der kommer kryb med.. :o)

    SvarSlet
  3. Tak for din kommentar - gode input.
    Det med minerfluen er vist lige i øjet - der står ikke rigtig noget om, hvordan jeg bekæmper på friland, men nu har jeg da noget at gå efter.

    SvarSlet

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails