fredag den 4. april 2014

Skift af router

Denne fridags-fredag var udset til at få overvundet een af mine helt store hurdler: Skift af router.

Det har presset på længe - i dage, uger, måneder ja næsten i flere år. Flere gange dagligt måtte vi tage strømmen fra den gamle router (D-link), når der pludselig ikke var forbindelse til internettet. Oplevede også at fx musik fra DR blev "hakket" i stykker.
Ganske uholdbart!

Og hvorfor har jeg så trukket det så længe? Dels skyldes det de myriader af kabler og bokse, som jeg ville skulle rode med - uden helt at vide, hvordan dævlen det var sat sammen. TDC havde været og sætte det op for flere år siden - og det havde fortabt sig i tågerne, hvilke bokse der var til hvad.

Men det var nu nok ikke det værste. Det er mere det med, at familien er ganske sårbar, når det gælder "manglende internet"-forbindelse. SLA´en er meget ringere end på mit arbejde. ALT skal virke indenfor en tidsramme af max 15. min.

Nå, men jeg måtte i gang...


Har lånt dette billede fra internettet. Helt så slemt ser det ikke ud hos mig, men min mentale oplevelse af, hvad jeg skulle i gang med, var nogenlunde som vist her.

Jeg startede med at få taget billede af hver enkel boks og så få lagt dem i Evernote som dokumentation. 
- Telefonstik ud fra væggen, hvor ledningerne fører over i anden lille boks
- Mon det er den, som hedder skille-filter?
- Herfra een ledning over til Modem og een ledning over til denne fætter:


- En Voice-over-IP-boks. Aha - det havde jeg lige glemt, at vi fik den monteret, da vi gav afkald på den "rigtige" fastnetstelefon-linje
- Fra modem ledning over i den trådløse router, hvorfra der var kabler ud til
- 3 pc, 8-ports switch-box og NAS

.... så var jeg nogenlunde klar over, hvilke "dimser" jeg havde i spil.

Nu udpakning af den nye fine router - Linksys AC1900 - DUAL BAND Wi-Fi Router


Den kan NOGET mere end den hidtidige. Dels har jeg brugt mange flere penge på den og dels har teknologierne udviklet sig voldsomt de senere år. Bl.a. har denne både 2.4 og 5 Ghz, så der bliver taget højde for forskellige krav til mail, alm surf, spil og Netflex-streaming.

Det gik også forbløffende nemt at få den tilsluttet. En fantastisk guide ledte mig igennem navngivning af de forskellige trådløse net, jeg nu har. Hvilket er de to ovenstående net + et gæstenet, så fx ungernes kammerater ikke får adgang til vores delte netværksressourcer, hvis de kobler sig på. 
Linksys´en tilbyder mig ydermere det fineste kontrol-panel, så jeg kan styre alle de enheder, der er koblet på og læse alle mulige informationer om, hvad der sker på netværket. Enkelt, overskueligt - fantastisk.

Jeg var spændt på om jeg ville kunne hitte ud af alle disse smarte opsætninger, men det gik 500% nemmere end sidste gang jeg installerede trådløst herhjemme. Har efterfølgende været hele hytten igennem for at ændre koder, så det nye net kan fanges. Pyha!

Der har været (og er fortsat) enkelte udfordringer. NAS´en havde svært ved at komme på efter skiftet. Og Playstion vil heller ikke fange den hurtige del af nettet - det må der forskes i - lyder som noget googling de kommende dage.

Siden skiftet for 9 timer siden har der ikke været udfald i vores internet-forbindelse. Så teorien om at det var defekt/gammel/ikke-firmware-opdateret router, som var årsagen, ser ud til at holde vand.

Den er SÅ fedt at kunne vinge "skift af router" af på min to-do-liste. En god og udbytterig anvendelse af fridagen!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails