tirsdag den 25. februar 2014

Puha - det er et stort arbejde at skifte disk...

Blog008

 

Det har været - og er fortsat - bøvlet og tidskrævende at skifte disk. Ja vel at skifte pc i det hele taget. Jeg har valgt at skifte selve den defekte harddisk i stedet for at købe en ny pc - tror nemlig, at den øvrige hardware er “god nok”.

Brugte i omegnen af 2 døgn på at reinstallere med recovery-sæt. Først Windows7 - dernæst flere hundrede opdateringer til selvsamme styresystem.

Hvad var det så, der skulle på derefter?

- Afinstallation af Norton´s Security-løsning. På med AVG i stedet

- Java, Flashplayer, Shockwave, Adobe Reader og Silverlight

- Windows Live Mail. Fik først hentet den nyeste udgave hjem. Uanvendelig. Væk igen og så 2009. Fik først hentet på engelsk - væk med den og endelig på med den danske. Import af mails fra defekt harddisk. Rum tid og ikke elegant måde at gøre det på. Havde glemt backup af kontaktpersoner - dem må jeg oprette manuelt efterhånden.

- Windows Live Writer kom med i købet her - dog ikke sikker på, hvormeget jeg kommer til at anvende det som blog-værktøj. Ikke opdateret nok. 

- Officepakken. Har “kun” 2003, så den kræver også en kompatabilitetspakke. Havde glemt, at jeg altid selv laver så mange tilpasninger af værktøjslinjer mm. Er ikke nået til skabelonerne endnu.

- Skype - går ikke uden

- Paint Shop Pro 8. Mit helt uundværlige billedbehandlingsværktøj. Mangler stadig installation af dll-fil som gør det muligt at anvende forskellige plugins. Mangler stadig opsætning af stier til at alle de specielle ting - brushes, filtre osv osv osv

- 1Password er een af de første småapplikationer der skal på - er uundværlig

- Ligeså Evernote og Dropbox - uden dem går det ikke

- Splashtop - så jeg kan tilgå pc fra iPad

- Havde den FEDESTE skrivebordsbaggrund på gammel disk - har noget tåleligt nu - må gøres bedre ved lejlighed

- Synes ikke aero-temaet virker ordentligt - hvad mon der er galt?

Hvad mangler jeg så pt?

- SyncBack - freeware program til backup og synkronisering
- SoundTaxi - uundværligt program til at lave al musik om til mp3-filer
- Synology kontrolcenter, så jeg kan få kontakt med NAS
- iTunes er installeret og tilhørende kontrolpanel. Men diverse devices skal godkendes og alle musikfiler/playlister hentes ind. (Ups - fik ikke lavet backup - det bliver nok et omfattende redningsarbejde - men vigtigt!)
- Mediecenter og alle tv-kanaler lægges på + lave min egen rækkefølge
- Installation af kablet og trådløs printer
- Forsøge at redde flere data fra gammel disk (alternativt anvende andre steder hvor jeg har lavet backup - er lidt ustruktreret på det område)
- Skitch (til brug sammen med Evernote)
- Teamviewer 
- Secunia (til at opdage uopdaterede programmer)
- Malwarebytes
- RKill (just in case)
- Microsoft Skydrive (eller hvad det hedder nu om dage)
- Miranda chat-værktøj (kan måske godt undværes)
- Nero brænderprogram (bedre end det indbyggede)
- Pdf955 
- PhotoScape - eet af de bedste pc-programmer til at lave billed-collager med 
- Picasa (bliver noget at de sidste jeg lægger på - ikke imponeret men nogle gange nødvendigt værktøj til at lave online gallerier
- Spotify
- Trillian (mers chat)
- Virtual Painter (sammen med Paint Shop Pro)
- WinZip (gad vide om jeg har brug for det mere?)
- XYplorer
- Google Chrome
- Total Commander 
- Opsætning af Statcounter, så den ikke medtager min egen ip-adresse 

I sin visdom synes Microsoft at Internet Explorer skal opdateres hele tiden. De får sikkert også løst nogle sikkerhedsissues men de sætter funktionalitet over styr. Efter alle opdateringer var trillet på, havde jeg en IE11 - hvad fanden, tænkte jeg - det går jo nok. Men NEJ - det gør det ikke. Fx kan jeg ikke på Facebook rykke rundt på billederne i mine albums - noget som jeg er MEGET afhængig af at kunne.
Så væk med IE11 - for så at opdage, at jeg med IE10 slet ikke kan åbne Facebook-sider overhovedet. Trods genstart af pc og tømning af IE-cache osv osv.
Væk med IE10 - nu her jeg IE9 og kan igen rykke rundt på billeder i alle FB-albums. Til gengæld virker diverse formularsider og IMDb ikke - på med Google Chrome.

Er der ikke en forsinkelse overalt på pc? Som om grafik-kortet halter? Driver-issue?

…… der er en grund til at min komfortzone bliver kraftigt udfordret, når min pc gør knuder. For fanden det er TIDSKRÆVENDE!! 

3 kommentarer:

  1. Nørd ;-)
    Godt jeg ikke selv har ret meget forstand på PC'er, så jeg ville være nødt til at få andre til at fixe det - eller købe en ny

    SvarSlet
  2. Tjek på det, Anette. Du er imponerende. Det meste er sort snak for mig.

    SvarSlet
  3. Ha ha - synes også selv det ser overvældende ud, når det bliver nedfældet på den måde. Men SÅ slemt er det trods alt heller ikke, når man har det inde under huden.

    SvarSlet

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails