søndag den 31. marts 2013

MGP Missionen


Ferietid = bif-tid. Om muligt altså….
Og det var muligt at komme ind og se “MGP Missionen” i dag.

Faktisk ikke en film jeg havde hørt synderligt om i forvejen. Men yngstesønnen var meget opsat på at se den – vist noget med, at der har kørt seriøst mange reklamer for den på de tv-kanaler, han ser (!)

Selv har jeg et noget distanceret forhold til danske børne/ungdomsfilm efter de middelmådige oplevelser med “Far til fire” og “Min søsters børn”.
Da jeg så, at det var Martin Miehe-Renard, som havde været instruktøren tænkte jeg, at “så kan det ikke gå helt galt”.

a-billede070 
Jeg synes faktisk det er en rigtig god film.

Et par stikord:
- Dreng og pige på 12 år – 6. klasse
- Han: Fra Hvide Sande – Hun: Fra Nørrebro
- Han: Ærkedansk/jysk – Hun: Med tyrkiske rødder
- Kultursammenstød
- Konflikt 1: Forældre vil ikke give lov til det, som børn vil
- Konflikt 2: Muslimsk hjem vil ikke give pige lov til at synge

Det er klart, at med dette setup, må der spilles på mange stereotyper og klichéer, men jeg synes faktisk det lykkes godt at lave en se-værdig og underholdende film.
Ikke mindst slipper de to børn kanon godt fra deres skuespil. Pigen fortjener en pris af en art.

a-billede069 
Det er ganske nemt at få det muslimske (tyrkiske) miljø til at fremstå fremmedartet og restriktivt.

Men jeg kan altså godt huske for mange år siden, da min veninde og jeg var på camping-tur ude ved Veskysten. En aften var vi kommet “nordpå” til Hvide Sande og tog ind på den lokale restaurant for at få rødspætte-menuen. Vi ville også gerne have øl eller vin til maden. Næh – nej – det kunne vi skam ikke få. Vi fornemmede den indremissionske misnøje meget tydeligt. Vi repræsenterede noget truende og fremmartet. Jow jow…

Alt i alt: Anbefaling af filmen herfra. Målgruppen for børn: Nok mellem 8-13 år – ikke ældre.

Filmens egen hjemmeside.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails