torsdag den 20. december 2012

Back-up

Sålænge tilbage min pc-hukommelse rækker, har der stået “backup” på min to-do-liste. Konstant dårlig samvittighed. Synes aldrig rigtig jeg får gjort det “godt nok”.
Pc-crash. Tyveri. Brand. Fydaføjda!!!

Det bliver hele tiden kun til halve løsninger.

Indtil for nylig var tiltagene disse:

- Alle mine data lå på en ekstern harddisk, som permanent var tilsluttet pc. Så skulle jeg da hvert fald være nogenlunde sikker på at kunne nå dem i tilfælde af harddisk-crash på selve pc.

- Ugentlig backup med Keep-it (4 GB gratis via Falck). Det program kan godt håndtere at “fange” data fra ekstern disk, men grænsen på 4 GB har været overskredet mere end een gang.

- Backup med TDC´s webdesk, hvor jeg har en 4-5 GB plads. Dér kan jeg kun tage backup fra c-drev, så det var nødvendigt, at jeg forlods fik lavet en backup fra ekstern disk til mapper på c-drevet. Dødsdømt fra starten.
Da jeg for nylig ville hente en fil ud fra web-interfacet, var det i nærmest umuligt. Så den løsning var også kun halvhjertet.

- Har lavet backup til dvd-skiver af de mange billeder. Håbløst at holde ajour og er det ikke også noget med, at dvd-medier forgår med årene? Suk.

Issuet fik stor aktualitet for en fjorten dages tid siden, da den vitale eksterne disk valgte at stå af. Med sig i faldet tog den en del af mine mest skattede dokumenter, som det ikke har været til at redde indhold af. Grrrr!!!!

abillede951
Så nu er der strikket en ny løsning sammen:

- Alle mine billeder og filer er flyttet til c-drevet (krydser fingre for at disken dér holder lidt endnu)

- Jeg har oprettet en mappe, hvortil de 17 vigtigste dokumenter er flyttet.

- Den mappe backer jeg op til min Dropbox-folder hver aften kl. 18. Dertil bruger jeg gratis-programmet SyncBack.
På den måde skulle jeg være sikret overlevelse af disse dokumenter. Som jeg så i øvrigt nu også kan tilgå fra alle pc´ere, iPhone, iPad osv osv. Fedt!

Således forestiller jeg mig mulige kommende tiltag:

- Skal formodentlig inden overvældende længe have købt en ny pc. Der kommer bekymrende meldinger, når disken scannes.

- Valg af cloud-løsning, så jeg kan få et lagringsted udenfor huset. Kræver overvejelser om brugervenlighed, sikkerhed, privacy-policy og pris.
Dropbox?
SkyDrive?
Google Drive?
3S fra Amazon?
… andre muligheder?

- Skulle man dog ikke også se at få overvejet en NAS (netværksharddisk) – synes alle kolleger-gutterne snakker så varmt for den løsning.

- Sønniken ville i øvrigt sikkert blive glad for en Time Capsule 

Der skulle således være nok at få de lange mørke vinteraftener til at gå med ;-)

2 kommentarer:

  1. Uuuuuhhhhh, min dårlige samvittighed. Indtil jeg flyttede for et halvt år siden havde vi (læs: søn) lavet en ekstern harddisk om til en "time machine", som lavede løbende backup af vores mac-computere. Så blev den fuld og vi flyttede og.......

    Jeg synes, at "sky"-løsningerne er ret så dyre, så en timecapsule er måske alligevel den billigste og aller letteste løsning. Men den kan selvfølgelig også brænde.
    Jeg er glad for min gratis dropbox, men den kan kun indeholde de vigtigste dokumenter og elektroniske tavler, som jeg bruger i skolen.

    SvarSlet
  2. Ja, selvom der er automatik involveret, skal man være over det hele tiden.
    Min løsning er under konstant udvikling - nu fik jeg netop brev fra TDC i går om, at de nedlægger Webdisk og i stedet tilbyder HomeDisk. (Åbenbart en boks + mulighed for online-backup.) Nu må det studeres;-)

    SvarSlet

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails