søndag den 14. oktober 2012

Far til fire til søs

Så blev det efterårsferie. Hvert fald for ungerne.

Det indebærer (i børnenes bevidsthed), at man skal i biografen. Det samme synes biografproducenterne åbenbart, så denne film blev et “must”.

Yngstesønnen var alene på skansen, så han fik lov at vælge frit på alle hylder. Der var Asterix, Modig og Madagaskar 3 som de oplagte muligheder.
Men det blev altså Far til fire-filmen som vandt gunsten.

Nogle timer efter vi var kommet ud af biografen, spurgte jeg sønnike, hvad han så havde syntes om filmen. Han synes simpelthen, den var enorm god. Ingen tvivl om, at han havde følt sig underholdt.

abillede848 
Selv synes jeg, det er lang tid siden jeg har set så dårlig en film.

Handlingen er mere end almindelig tynd.
Heldigvis er der nogle skuespilleres enkelt-præstationer, som man kan glædes over. Niels Olesen er fx altid en fornøjelse.

Filmen er bygget op om en kapsejlads og et bryllup, som ikke bliver til noget. Eller først bliver til noget efter mange genvordigheder. Dialogerne mellem det elskende par er til tider skræmmende pinlige.

Og så er der “Skipper”, som bliver spillet af Bjarne Henriksen. Jeg opfatter ham som en fantastisk skuespiller og har efterhånden set ham i mange roller. I starten troede jeg simpelthen ikke på, at det var ham, som spillede. Så elendig var fremførelsen af replikker – stakato og amatøragtigt.

Og så er der stereotyperne. “Amalie”, som er skurkagtig men redder det hele til sidst. Den uvorne blinde passager, som bliver gode venner med Lille-Per. Vinderen af sejladsen, som ligner voldsomt meget en somalier, og som alle vinker venligt-venligt til både før og efter sejladsen.

Tiden i biografen faldt lang og der er mange andre film, jeg hellere havde brugt min tid på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails