mandag den 24. september 2012

IOS 6 - de første indtryk

Så har IOS 6 været på gaden en lille uges tid, og det må være tid at komme med de foreløbige indtryk. Hermed en opsummering af, hvad sønniken og jeg har oplevet hidtil.

Selve opdateringen
I Danmark var den programsat til at være tilgængelig onsdag d. 19. september kl. 19. Når man nu er vant til Windows-verdenen og den måde opdateringer foregår dér, så er det altså en pudsig fornemmelse at sidde og vente med et ur i hånden. (Åh – bare nu ikke serverne “går ned”).
Men forunderligt nok, så var klokken eet eller to minutter over 19, da den første device var i gang med at downloade.
Vi oplevede ikke problemer på hverken iPhone eller iPad.

De tre store nyheder
Det vil (selvfølgelig) være forskelligt, hvad folk oplever som de mest spektakulære ting. Men disse punkter er udvalgt i eet af de store fora på nettet:

abillede829
Map
Stort set det første vi skulle prøve var selvfølgelig kortet. Og det i 3D – vi vidste godt, at det i Danmark kun var København, som kunne komme på tale. Men vi fik hurtigt zoomet ind på Amalienborg og bagefter Empire State Building og Big Ben. Fik relativt hurtigt de nødvendige fingerbevægelser i gang for at se bygningerne rotere. Flot!

Derudover er kortet en skuffelse. Dér hvor det skal bruges i dagligdagen (fx til geocaching) er det i sort-hvid. Har ikke selv haft lejlighed til at konstatere andre unøjagtigheder.

Men ikke mere om det – det bliver der skrevet så rigeligt om andre steder;-)

abillede830

Facebook-integration
Ellers tak!
Sønniken har slet ikke en FB-konto (i lighed med massemordere og andre suspekte personer), og for mit eget vedkommende oplever jeg så rigelig FB-integration. Faktisk alt for meget.
Misforstå mig ikke – jeg er rigtig glad for FB, men jeg oplever deres alle-skal-vide-alt-om-alle som alt for agressiv og svær for mig at justere, så det passer MIG.
Jeg siger ikke, at jeg ikke vil anvende de nye muligheder på et tidspunkt, men så skal jeg have venner og andet godtfolk til at sige god for det;-)

abillede831

SIRI
Den facilitet siger mig intet. De forsøg jeg har givet det, er faldet mildest talt uheldigt ud. Bare det, at få den til at forstå, hvad jeg siger! Derudover synes jeg ikke mig og SIRI har noget fornuftigt at snakke med hinanden om. Jeg er da ligeglad med at blive vist hen til den nærmeste restaurant eller hvad det nu er, de markedsfører det med.

Min søn til gengæld. Han synes det er fantastisk. Han og SIRI fører lange (indholdsrige?) samtaler med hinanden. Tilsyneladende uden de store sprogbarrierer. Eller også er han bare mere tolerant end mig.
(Må være godt til ældre, ensomme mennesker – lidt ligesom guldfisk.)

Jeg er dog ikke blind for potentialet i det. Bilfirmaer (og sikkert en masse andre) kan se mulighederne, så der bliver bakket massivt op økonomisk i udviklingen af det. Så når den en dag snakker fynsk og har nærmet sig mine interesseområder, er jeg sikkert med.

Det var de tre “store” ting.

Vores andre indtryk i løs vægt

PASSBOOK

abillede832
Jeg har jo virkelig set frem til denne mulighed for at få en app, der kan aflaste min pung for alle mulige kort.

Jeg oplever dog mest PASSBOOK som en container, der er lagt på mine devices. Nu mangler der bare nogle udbydere i de enkelte lande, som tager stafetten op og putter indhold i. Håber fx biografen giver mig mulighed for at brugen den til billetkøb.
Developers – wake up!

Når jeg kommer i forretninger (senest i Gamestop og Marcus), så får de lige en “sang” omkring deres medlemskort, som fylder i min pung. Og hvad de som (progressivt) firma har tænkt sig at gøre ved det? De bedyrer begge steder, at de har afdelinger, som har fuldt fokus på det på mulighederne med elektronisk køb osv. NFC er det jo nok for tidligt at drømme om – hø hø.

Indtil videre har jeg taget billede af mit medlemskort til Marcus og lagt i Evernote. Det viser jeg så, når jeg kommer ind i forretningen – funker fint nok.
Men men men – det må lige præcis være sådan et sted, at PASSBOOK har en mission.

Shortcuts har jeg allerede skrevet begejstret om i dette indlæg. Genveje.

abillede833 
Nu kan man dele udvalgte billeder med kontaktpersoner i  særskilte albums i Fotostream. Det har man vel kunnet længe med Flickr, Dropbox osv. Ikke helt klar over, hvad dette tilbud giver mig af specielle fordele. Men er i fuld gang med at udforske.

Stort +
Nu skal jeg ikke længere indtaste min kode, hver gang der er een eller flere opdateringer til apps, jeg allerede har købt.
Åh – det er fedt!

Røde prikker under ord
Pludselig er der begyndt at komme røde prikker under nogle ord. Åbenbart ord, som ikke kendes i ordbogen – tilsyneladende ord, som er på andet sprog end det valgte. Fuldstændig som i Word. Lidt pudsigt og måske anvendeligt. Kan ikke vurdere det endnu.

abillede834
Verdensuret i iPad er da ganske fedt.

Panorama
Nu kan man tage panoramabilleder med den indbyggede facilitet. Tidligere har jeg haft apps til det. Har ikke afprøvet det endnu, men det kommer højt på wish-to-do-listen.

Minder mig også om, at jeg har en anden spændende app: Photosynth, som jeg glæder mig til at afprøve. Den laver film i panorama-mode.

Genveje på tværs af devices
Hvis jeg enabler “Safari” i iCloud, kan jeg nu dele mine genveje på tværs af devices. Det finder jeg bestemt brugbart.

Indsætte billeder direkte i mails
Forklarer jo sig selv – lille men anvendelig forbedring.

Dårligdomme
Der er et par ting, som ikke er gode efter opdateringen.

Kontakten til App Store er ustabil. På nogle devices virker den ikke. Nogle gange på wi-fi. Andre gange ikke. Kan se på nettet, at andre også kæmper med det. Please fix.

En del apps er blevet ustabile. Pocket Lists er “død” på min iPad og Evernote crasher igen og igen. Forudser en hel stime af opdateringer fra de forskellige apps i den kommende tid.

Hvad ligger i nysgerrigheds-pipeline
-
Forstyr-ikke ved opkald

Alt i alt er opdateringen forløbet tilfredsstillende, og jeg har fået mange forbedringer at udforske. Har ikke været i Apple-gamet så længe, at jeg er “utilfreds” og “skuffet” – eller måske ligger det bare ikke til mig;-)

Liste med de 200+ opdateringer: Liste

(Mange af billederne er lånt fra internettet.)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails