tirsdag den 21. august 2012

Apples hemmelige skrue

I den forløbne uge skulle der angiveligt have verseret en historie om, at Apple skulle have udviklet en speciel skrue, som ville gøre det endnu mere umuligt at åbne en iPhone mm.

Må indrømme, at lige præcis denne historie er gået min næse forbi, men jeg havde nu nok ikke kunnet gennemskue den som “fake” anyway;-)

Det var et socialt eksperiment: Læs artikel

Simpelthen for at iagttage, hvordan nyhedsstrømmen flyder på nettet.

Jeg finder eksperimentet meget interessant.
Efter jeg er begyndt at interessere mig mere for Apple-produkter (men også hele den kontekst, de opererer i), har jeg bemærket, hvordan de samme historier dukker op igen og igen. (Gælder selvfølgelig også historier om Microsoft, Samsung, Nokia osv. osv.)

Inden for få timer. På mange medier. Hvem kommer først? Hvem har kilde-viden? Hvem er seriøse? Hvem går bare efter “den gode historie”? Hvem kan dokumentere med seriøse (photoshoppede?) billeder? Hvem satser på, at deres historie muuuuligvis holder og de har et scoop? Hvem skal jeg tro på?

Der er jo en hel industri, der lever af dette. Rigtig mange mennesker er beskæftiget med at lade os læsere drøne rundt efter døgnfluer og “måske-er-dette-rigtig?”.
Samtalestof mellem vennerne er sikret.

Hvor skal jeg placere min tillid?
Cult of Mac?
9to5Mac?
imore?
Macrumors?
Apples egne sider?
For slet ikke at tale om alle indholdsleverandørerne til Flipboard!

Hvordan (fanden) skal man kunne udøve kildekritik?

Nu bliver indlægget ikke længere - jeg må hen og læse nogle flere rygtesider….

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails