onsdag den 11. juli 2012

Odense Slot

Den næste kongecache vi vil lave, bliver om Frederik d. 7. Derfor var yngstesønnen og jeg i dag på “studietur” til Odense Slot. Statuen er flot – så må man leve med at slottet bagved er beklædt med stilladser.
Frederik d. 7. boede her, da han var kronprins og legede i øvrigt sammen med HC Andersen, da de begge var børn.

abillede640
“Folkets kærlighed – min styrke” var hans valgsprog.

Det er mig fortsat en gåde, hvorfor man kalder det et valgsprog, når en konge nu netop IKKE vælges.

abillede642
Opbyggelige ord om grundloven.

abillede643
Har absolut ingen anelse om, hvad der står. Noget renovering ville nok hjælpe;-)

abillede641
Det er også ham, som har begået “Den tapre landsoldat” og “Istedløven”.

abillede650
Odense Slot er bygget sammen med Sct. Hans Kirke, så det var naturligt at slå et slag forbi den ved samme lejlighed.

abillede644    
Udendørs prædikestol. Formodentlig anvendt i perioder med pest og spedalskhed.

abillede645
Selvom jeg ikke før i dag har været inde i Sct. Hans Kirke, har jeg altid følt mig specielt tilknyttet til den. Udenfor er nemlig det “ord”, som jeg blev konfirmeret på: “Salige er de, som hører Guds ord og bevarer det”.

abillede646
Meget flot Kristus-figur.
Så fik sønniken også lige lært, hvad “INRI” betyder: Jesus, Nazareth, Rex Judæa. Jesus fra Nazareth, jødernes konge.

abillede648
Dette flotte epitafium (mindeplade) var lige til venstre for alteret. Imposant ud over alle grænser.
Til minde om “Frederik Gedde” – aldrig hørt om ham. Har haft googlet navnet efterfølgende – han var stiftsamtmand i 4 år i begyndelsen af 1700-tallet. Hallo! Må have haft et stort ego;-)

abillede647  
Meget smuk mosaik.

abillede649
Vi ville gerne ind på slottet, så vi listede os ind i hovedbygningen. Angiveligt bliver hele denne del brugt til mødelokaler. Der “luskede” en del unge mennesker rundt – det viste sig senere at være skuespillere, der er i gang med at forberede “Erasmus Montana”, som spilles fra 21. juli.
Stolene er formodentlig sat i forbindelse med tekst-øvning.

Fandt et kontor, hvor jeg stillede mig op og så meget historisk insisterende ud. Den søde dame ringede da også hele huset rundt for at finde een, som kunne have givet os en rundvisning. Desværre alle på ferie. Så nu må vi vente til der er “åbent slot” d. 7. september.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails