fredag den 24. februar 2012

Roskilde Domkirke - volume 2

Så går vi tættere på, og her har vi Kongeporten.

Det er faktisk en ganske ny ting – indviet for lidt over et år siden.

Den er udført i bronze af Peter Brandes.
Hov – ham er vi jo lige stødt på – hvor var det nu?

abillede037 Jo, det var da lige ude foran banegården, hvor disse tre voluminøse krukker dominerer torvet. De er også lavet af Peter Brandes og udført på Tommerup Teglværk lige her udenfor Odense. Man må da sige, at han er en alsidig herre.
(Der skulle i øvrigt ligge en cache her, men den måtte vi opgive at finde i denne omgang.)

abillede031
Tilbage til porten – nu tættere på. Bemærk de manglende håndtag eller åbningsmuligheder i det hele taget. Det er KUN kongelige, som må gå ind ad porten. Vi andre må pænt om til siden af bygningen og entrere.
Jeg ved ikke lige, hvad jeg skal mene om udsmykningen. Der er sikkert gode forklaring på symbolerne, men jeg synes det ser lige dystert nok ud til min smag.

abillede036
Sådan ser porten ud fra indersiden – gylden så den modsvarer altertavlen i den modsatte ende af kirkerummet.
Som udgang må den bruges noget mere: Vielser, konfirmationer, julegudstjeneste og begravelser. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails