torsdag den 8. september 2011

Spændende krystaller

Der er nu noget fascinerende ved, at ens unger vokser til og får nye fag i skolen. Som nu f.eks. ældstesønnen, der er kommet i 7. klasse og har fået fysik.

Eet af de første emner er: “Hvordan dannes saltkrystaller?” Her kommer de ind på en masse delelementer som “opløselighed”, “mættet”, “umættet”, “fordampning”, “temperaturafhængigheder”.

Køkkensalts opløselighed afhænger ikke ret meget af temperaturen. Så man kan ikke få en saltopløsning til at blive overmættet og danne krystaller ved at sænke temperaturen. Det kan man til gengæld få det til ved at lade vandet fordampe langsomt.
Ovenstående billede er en (køkken)-salt-vandsblanding, som har stået på en tallerken hjemme i stuen en lille uges tid.
Flot, ikke?

billede795
Dette er en krystal af kobbersulfat, som han har lavet i skolen.

2 kommentarer:

  1. Har lige læst dine indlæg om geocaching. Min svigerinde i DK har beskæftiget sig med det i et par år, og nu har hun endelig fået mig "på krogen". Jeg skal se om jeg kan få tid til at sætte mig ind i det - jeg kan se, at vi har 5 caches i Nuuk - vi må have nogle flere :-)

    SvarSlet
  2. Arj, hvor spændende. Det vil jeg glæde mig til at følge. Laver lige et indlæg om det.

    SvarSlet

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails