tirsdag den 12. april 2011

Fin anvendelse af perler

Jeg har et ganske ambivalent forhold til rør-perler (nogenlunde på samme niveau som jeg har til “Teletubbies”). Ungerne er enormt glade for dem i en periode - det er meget forsonende, men ellers er de hammer irriterende, og jeg var bare glad den dag, hvor den periode af barndommen var slut.
Ørj, hvor kan de perler flyve langt omkring på gulvet, og hvor kan de brænde fast på strygejernet/papiret, når man prøver at stryge perlemotivet fast;-)

Nå, men heldigvis er der nu en rigtig god og flot måde at bruge perlerne. Ovenstående skål kommer nok ikke helt til sin ret rent billedmæssigt. Den er vel en ca. 10 cm i diameter og passer dermed fantastisk til et fyrfadslys. Hvis der er lidt mørkt, bliver der dannet de flotteste skygger.

billede451

Metoden som er anvendt her: En lille glasskål smøres indvendigt med et lag (spise-)olie og perler fordeles på indersiden - skub dem evt. lidt sammen. Så stilles skålen i bunden af ovnen og “bages” på 100 grader i ca. 20 minutter. Denne skål har fået 30 minutter, og det er nok lige i overkanten – perlerne er smeltet en del.
Når glasskålen tages ud, sænkes den ned i koldt vand og perle-skålen løsner sig. Vaskes evt. olien af med sæbe.

billede453

Jeg synes faktisk, at disse skåle kan blive så flotte, at jeg overvejer at gå ud og købe perler direkte til dette brug. Hvad med en skål i sorte og hvide perler? Eller sort, hvid og pink? Uha – det kunne blive flot!

2 kommentarer:

  1. Hvilken god ide Anette - hvem skulle ha' troet at de perler kunne bruges til noget så flot. Tak for den gode ide :0)

    SvarSlet
  2. Jeg var heller aldrig kommet på det af mig selv. Tror jeg vil gøre alvor af at købe nogle flere perler og så lave skåle her i påsken.

    SvarSlet

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails