onsdag den 9. februar 2011

Skøn krimi serie

Helt tilfældigt faldt jeg over denne tv-serie på dvd i julemåneden, hvor jeg egentlig var på jagt efter gaver til andre. Først købte jeg sæson 1 og sidenhen 2´eren. Der findes flere, men de er endnu ikke udkommet på dansk. Åh, jeg kan da næsten ikke vente!

Tidsbilledet er fra 1940, og handlingen udspilles i provinsen i Syd-England. Det er en “langsom” film, hvor der er tid til pauser og stemninger. Personerne udvikles hen gennem afsnittene, så alene af den grund er det spændende at følge.
Handlingen er også dejligt befriende for at være sort-hvid. Oftest afsluttes de enkelte afsnit med at kriminal-inspektør Foyle må lade en forbryder gå fri på eet eller andet plan – nogenlunde ligesom i virkeligheden.

Serien giver dermed  et rigtigt godt indblik i krigens moralske dilemmaer samt, hvordan dagliglivet blev forsøgt levet med bomber, stikkere, rationeringsmærker, invasion, flygtninger osv. osv.

Klart anbefalelsesværdig, hvis man ikke er til tju-bang-film.

1 kommentar:

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails