søndag den 27. februar 2011

Hækle-motiv 82

Næste hækle-motiv fra denne bog har været forsøgt her i week-enden.
Jeg har mere eller mindre besluttet mig for at hækle dem igennem – om ikke dem alle så hvert fald en god portion. Der er 144 i bogen, så det er nok meget realistisk at nøjes med en (større) delmængde.

Der er runde, kvadratiske, trekantede og sekskantede modeller. Jeg har absolut ikke noget at bruge dem til – tager det udelukkende som en læringsproces. Men jeg har fået lavet mig en kasse, hvor jeg kan samle processens output.

Det er dejligt at have bloggen som en slags offentlig note-bog, for jeg kunne faktisk ikke huske, hvad jeg havde anvendt af hæklenål, og hvad jeg havde gjort mig af tanker om garnkvalitet mm. Men så kiggede jeg da bare ind på Hæklet lap – første forsøg.

Til ovenstående model er valgt den relativt tykke kvalitet Havblik fra Tante Grøn og en hæklenål str. 3.

Lappen består af tre runder – på runde 1 og 2 er det dobbelt stangmasker (har aldrig hæklet sådan nogle før). Men se lige runde 2 – der arbejder jeg med 6 dobbelte stangmasker på een gang, som så bliver samlet. Det ville jeg ALDRIG have prøvet, hvis ikke det var for dette mini-projekt.
De hedder “tr5tog” på engelsk, en stangmaske er en “dc” og sådan er alt gennemskueligt og enkelt;-)

Alle lapperne får en tur med damp-jernet, når de er færdige for at få maskerne til at jævne sig.

billede369

Den første blå blev en anelse ujævn i yderkanten. Det er der rådet bod på ved denne røde, som er hæklet med en anelse tyndere garn.
Sjovt som den nye metode hurtigt kommer til at sidde i fingrene. Ved begge disse to gennem-hæklinger, kunne jeg mærke, at “noget” var galt i mønsteret. Der var simpelthen ikke plads nok til maskerne efter runde 2. Ny gennemhækling…

billede370

I runde tre har jeg derfor lagt i alt 6 fastmasker mere ind end forlægget anviser. Det blev MEGET bedre.
Denne er i øvrigt hæklet i uldkvalitet.

Som godnat-“læsning” har jeg for tiden denne hæklebog. Så ligger jeg og gennemgår den engelske tekst og det grafiske hækle-diagram. Efterhånden har jeg lært at tyde sidstnævnte og finder stor hjælp i det.
Har allerede udvalgt det næste motiv, som skal gennemhækles. Nu er vinterferie-fridagene slut, så det kommer til at vare lidt, inden der igen er stunder til at gå så meget i dybden.

billede371

Her har vi “familie-portrættet”;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails