onsdag den 7. juli 2010

Mig og Tour de France..

Lad det være sagt med det samme: Jeg aner INTET om cykling og har sådan set aldrig gjort det. Det har ofte sat mig udenfor et fællesskab, som mange har, når den årlige Tour de France beslaglægger sendefladen på TV2.
Et fællesskab, som jeg i den grad er en del af, når det gælder fodbold og alt dets væsen.

På mit arbejde har vi fået oprettet en liga omkring fodbold (DR´s manager-spil) – det være sig Superligaen som det igangværende VM. Det giver mange fornøjelige stunder og en god måde at supplere det daglige, faglige arbejde med noget mere social networking. Nogle kolleger har vovet at deltage i VM-manager-spillet uden at vide det store om fodbold eller for den sags skyld interesse sig synderligt for det. Til gengæld har jeg nu tilmeldt mig Tour de France-udgaven af samme.

billede44(Beklager det gammeldags udtryk, men det var eneste cykel i mit billedgalleri.)

Har fået sat mit managerholde med 9 ryttere og fået formøblet 50 millioner fordelt på diverse hold.
Det er et helt nyt univers, som åbner sig for mig. Selvfølgelig har jeg hørt om “gul trøje”, “prikket trøje” og “bjerg-etaper” men derudover er jeg blevet fjern i blikket, når folk snakker om alle de mange tour-aspekter.
I det omfang jeg har mulighed for det lader jeg nu TV2 køre i baggrunden og forsøger at åbne underbevidstheden for streaming af info.

De nye begreber er virkelig mange: Først og fremmest alle de mystiske holdnavne og navne på enkeltpersoner, tour-ledere, kamptajner, hold-direktøjer.

Der er “sprintere”, “enkeltstart”, “spurt”, “brolægning”, “point-trøje”, “klassement”og “pavé” for slet ikke at tale om de mange styrt, konflikter, kriser, sponsorer, sladder, etik, doping osv. osv.

Til min store overraskelse kunne jeg høste en masse viden hos min fysioterapeut, som jeg besøgte i går. Hun er hard-core vidende om cykelløb, så det blev en rigtig kvinde-til-kvinde udveksling af info. Nå ja, i praksis var det nu hende som fortalte og mig, som lyttede og spurgte.  Meget lærerigt!
Hun talte meget varmt for McEwen, så ham fik jeg indkøbt til mit hold sent i går aftes.
Vil jo gerne beholde mig nuværende første-plads i den lille liga;-)

Kan allerede nu mærke, at jeg med en forholdsvis lille indsats aspirerer til at kunne blive en – foreløbig lyttende – del af Tour de France-fællsesskabet. Og som en anden positiv sidegevinst skulle jeg kunne højne mine chancer i Trivial Persuit og lignende quizz-spil. (Jeg HADER at blive spurgt om boksning, bueskydning og (indtil nu) cykling.)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails