fredag den 14. juli 2017

Sommerhatte


Jeg har gang i et lille sy-projekt...


Jeg fik for nylig denne dejlige sybog foræret af veninde. Det er lidt træls blot at sy-ud-i-det-blå, så jeg spurgte på min FB-side, om der var nogen, der havde lyst at lægge barn/hoved til mine forsøg. Det var der heldigvis. 3 stk har meldt sig.
Betingelser: Jeg lægger stof og sy-tid til. Modtageren betaler porto + sender mig efterfølgende billeder af barn+hat, som jeg må dele på min FB-side.

Så var jeg klar til at komme i nærkontakt med bog/mønstre....


For så at opdage denne information: "Forstør dem med 200% før brug". Suk....

Googlede. Søgte på Youtube. Kunne have været fint om der lige var nogen, der havde lagt et brugbart guldkorn ud.

Bemærkede, at (den udenlandske) bog var forsynet med danske tekster af Karen Marie Dehn, hvis blog jeg har fulgt med stor fornøjelse i flere år. Jeg tillod mig at skrive til hende for at få et godt råd. Var helt klar over, at hun ikke ville være forpligtet til at hjælpe. Men jeg modtog et meget sødt svar tilbage, som bestemt hjalp videre. Tak for det.

Mønsterdelene er IKKE tegnet op på ternet baggrund, så det kunne være (relativt) nemt at bruge denne slags papir...


Det har nu ikke afholdt mig fra at cykle til Stof2000 i dag for at købe en rulle. Kan sikkert bruges en anden god gang.

Man kunne vælge at sjusse sig til det, men erfaringsmæssigt ved jeg, at blot små unøjagtigheder ved børnehatte giver et elendigt resultat senere. Så STOR præcision med måling og sømrum - så er det hvert fald ikke det, som gør at størrelsen ikke passer.

Det oplagte ville være at kopiere og så dér vælge en dobbelt op. Selvom jeg synes min printer er en fin model, så er den facilitet hvert fald ikke med.

Cyklen fandt retning mod det lokale bibliotek.


Sammen med bibliotekaren var vi en del del forsøg igennem, inden vi fandt noget brugbart. Måtte nøjes med at vælge een model ud ellers var det blevet for dyrt i kopier ;-)
Måtte have fat i lineal så vi var sikre på, at det som var 4 cm i bogen var 8 cm i det ny-kopierede.


Så var det ved at være tid til stofvalg. Indeni? Udenpå? Tilvalg. Fravalg. Jeg holder meget af denne del af processen.

Frem med symaskine og god musik på anlægget...


Jeg har bestræbt mig på at holde mig ganske tæt på forlægget i bogen. Plus give mig god tid undervejs. Ikke jappe. Være omhyggelig med vlies som indlæg. Klippe sømrum ned. Stryge. Kantstikke.


Har sat andet stof på indesiden af skyggen - den får man nok et kig til engang imellem ,-)

Modtageren havde også ønsket bindebånd, så dem er modellen suppleret med.

Som altid med den slags børnehatte, er størrelsen en "dark horse". Hvor stort er barnets hoved? Er målet taget korrekt? Hvordan er det konkrete mønster? Har jeg klippet/syet præcist nok?
Har valgt at vælge en størrelse som er "i overkanten" - trods alt bedre, at den er for stor end for lille. Har postet nu - glæder mig til at se billeder "med indhold" ;-)

1 kommentar:

  1. Great suggestions in this post, I'll have to personally add this to my favorites and come back to it.100 rounds 9mm
    I'm wondering if you have a few following this post.

    SvarSlet

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails