lørdag den 3. december 2016

Polen


I denne uge gav mit arbejdsliv mig mulighed for at komme til Polen. Så det var ikke en fornøjelsestur, men det har ikke afholdt mig fra at have et åbent sind overfor oplevelser.

Fra Danmark til Warszawa? Det er vel blot nogenlunde sydover.... Da jeg først fik kigget ordentlig efter på et kort, ligger det MEGET mere mod øst, end jeg lige var klar over. Lesson learned...


Nej det er ikke et fantastisk billede, I know, men det er hvad jeg har;-)
Bagved vingen er en havvindmøllepark, Øresundsbroen og Malmø "by night".

Flyvetid fra Kastrup til Chopin lufthavnen: Ca 1 time og tyve minutter. Derefter godt en halv time i taxa til hotellet.


Havde en polsk kontaktperson fra firmaet - hun tog mig rundt i byen første aften. Hun havde fundet dette skønne spisested til os i den gamle del af byen.

Herlig stil!


Jeg var ikke voldsomt madmodig første aften. En lokal ret, som ikke er så fjernt fra noget, vi kunne have spist herhjemme. And med kirsebærsovs.


Skulptur lige udenfor hotellet. Et pudsigt miks af noget religiøst og en stil, som jeg forbinder med "beton-kommunisme".


"Mit" firma holder til huse på 3 etager i denne bygning. Fælles kantine for alle i kælderen.


Mulighed for gode vinkler - kunne være spændende at lave en fotoserie med bygningen...


Opslag på toilettet. Arbejder i en IT-virksomhed... ;-)


Underligt at gå rundt i en by, hvor man ikke forstår, hvad folk siger, eller hvad der står på skiltene. Der er noget, jeg ikke må. Men hvad....?

Taxachaufføren kunne ikke engelsk. Mødte også folk på markeder og i butikker, som ikke kunne engelsk. Tror ikke jeg har prøvet det før. Selvom jeg har været i Tyrkiet eller Grækenland, så har det altid været turiststeder, hvor indbyggerne havde en interesse i at kunne kommunikere. Faktisk ret velgørende, at der ikke hele tiden blev leflet for een. Hvis de talte polsk til mig, så talte jeg dansk til dem - det gik fint alle gange med smil og øvrigt kropssprog.


Det private erhvervsliv har gode kår. Ingen fine fornemmelser her...


Anden aften bevægede jeg mig ud i byen på egen hånd. Lidt "nervøs" var jeg. Men med Google Maps fremme på telefonen, kunne navigation rundt ikke gå helt galt.

Udenfor denne kirke stod en stak soldater. Pudsigt...


Fandt denne restaurant - formodentlig en polsk pendent til "Jensens Bøfhus".


Tiltalende, at der er billeder og oversættelse.


Hæklet dug og lokal keramik.


Jeg vovede mig ud i en "Bigos".

Polsk variant af sauerkraut og med kød og svampe. Dampende varmt og meget lækkert. Brødet til gengæld noget af det mest kedelige.
Mad + cola: Lige under kr. 100,-.


Polen er inde i en fase for tiden, hvor de er stolte af deres folklore. Tøj, keramik, indretning osv osv -


Videre rundt i byen på opdagelse. En kiosk af en type, som vi ikke har set herhjemme i mange år.


Det var kun sparsomt, hvad jeg så af juleudsmykning. De må ikke begynde før denne weekend. Her een af de kendteste pladser i den gamle bydel. Jeg kunne godt fornemme stemningen. Tror der vil være fantastisk, når julen rigtig tager fart. Eller en lun forårsaften.


Byen blev stort set jævnet med jorden under 2. verdenskrig. Så selvom man går rundt og fascineres af "gamle" bygninger, så er det fake. Alt er genopbygget efter krigen. Men stadig værd at kigge op...


I det centrale Warszawa er der 17 kirker - den ene flottere end den anden. Der var flere hvor der var gudstjenester i men var ikke meget for at bryde ind i noget - især ikke, når jeg ikke kunne kommunikere mig ud af en evt forstyrrelse af en højtidelighed.


Kig op...

Det gamle kongeslot. Har ikke helt styr på, hvornår der sidst har været en konge...


Udsmykning af fantastisk juletræ...


Det mest vidunderlige, stemningsfyldte julemarked. Dufte, musik og julesne der faldt mildt og blødt...


Taler for sig selv...


Tredje aften på restaurant med ure-tema.


Uvist hvor de kommer fra. Donationer fra gæsterne?


Lokal bryg. Mørk og god.

Har altid godt kunnet lide patent-prop-lukningen...

Undskyldte hele tiden overfor mine med-spisere, at jeg er så politisk ukorrekt at tage billeder, men sådan sådan blev det. Her små blinis-agtige ting til forret. Fantastisk!


Aftenen afsluttet med polsk variant af gløgg. Varm, stærk, krydret og god.


Ikke en decideret shoppetur men måtte da have lidt med hjem.

I min naivitet troede jeg, at de var gået over til euro i Polen. Det er de så IKKE. Stadig zloty - købte 200 på banegården inden afrejse.

25 zloty investeret i denne lille skål - typisk polsk lokal stil. Med dekoration indeni, så den også er fin, når jeg ikke har hældt noget i ;-)


Grænsende til det usmagelige. En magnet med een af de bygninger, som er fra den russiske tid.


Blyanter til min samling.


Ikke stor kunst, men fin til min væg ved symaskinen, hvor jeg mestendels har små kvadratiske skilderier.


Erhvervet på julemarked. Ældstesønnen har allerede spist den, han fik. Han var vist glad for jeg ikke købte mange...


Til min samling af kors. Den er ca 25 cm i højden så lige i overkanten af, hvad jeg normalt går efter størrelsesmæssigt. Den er allerede hængt op og indgår meget fint.


En gave fra firmaet.

Om polsk kultur - der vil være mange timers fornøjelig læsning.


Arketype "Den polske jøde" - vel også grænsende til det usmagelige. Men never mind - jeg er glad for min fine lille træ-figur, som nu står i hjørnet ved min symaskine.

1 kommentar:

  1. Fin reportage fra din tur til Polen. Dejlig med fortællingen mellem billederne.
    /Thyssen

    SvarSlet

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails