mandag den 14. juli 2014

Saftpresser


Det er flere år siden min mor forærede mig en fin saftpresser. Hun har jævnligt spurgt til, hvordan det går med den, og jeg har bekræftet den har det fint - inde i bagest i køkkenskabet ;-)

Hvorfor har jeg ikke haft den i anvendelse?
Tjoh - det er noget med, at "den fylder for meget at have stående fremme". "Den er besværlig at gøre ren". "Der er ikke plads på køkkenbord til et permanent ophold".

Sidste mandag havde jeg en lang snak med en veninde, der er ihærdig (som i "daglig") bruger af sådan et kræ. Det var meget motiverende, så nu er jeg i gang. Har faktisk fået lavet saft hver eneste dag siden.

Der er fundet en plads på køkkenbordet (ved siden af knivblok, brødkurv, riskoger, brødrister og elkedel (!)).
Jeg har simpelthen bare besluttet, at der med rengøringen ikke skal været et problem - får det gjort med det samme. Fra jeg tager maskinen frem og til jeg har fået klargjort råmaterialer, presset, drukket, rengjort maskine og stillet på plads, går der ikke mere end 10 minutter. Det er ok.

Tænker, at jeg har fået det indarbejdet det så meget, at jeg vil fortsætte med saft-presningen, når arbejdsdagene begynder igen og tiden bliver mere knap. Det bekommer mig nemlig rigtig godt at få vitaminerne på denne måde ;-)


Selv med god vilje synes jeg ikke det ser super appetitligt ud. Det bliver værre, når jeg bruger gulerødder og rødbeder ;-)

Hvad presser jeg så? Jeg har indtil nu brugt disse ting: Rødbeder, gulerødder, grønne æbler, appelsiner, grapefrugt, rød snack-peber, små skiver ingefær, håndfulde spinatblade, agurk, usprøjet citron. Selvfølgelig ikke det hele på een gang - som regel 4-5 forskelligt.

Ungerne synes ikke det er sagen, men selv indtager jeg med stor fornøjelse. Sjældent jeg har fået presset til morgenmaden - jeg er den, der er tidligst oppe her i familien så nænner ikke at vække de andre. Men presser jeg et glas til frokost (eller halvandet eller to), så kan jeg faktisk være mæt helt til aftensmaden.


Denne bog er lånt hjem fra biblioteket. Ikke ringe at få inspiration fra.
Mads Bo Pedersen kommer til Odense og holder foredrag inden længe - event - desværre falder arrangementerne i mit liv tæt lige i den periode, så jeg bliver vist nødt til at springe det over.

3 kommentarer:

  1. Ups, min står også "i hi". Men mon ikke den skal op, når æblesæsonen for alvor går ind. Jeg har ingen opvaskemaskine, så det tager altså lidt tid og kræfter med rengøringen, desværre, men det smager jo godt. Og alle de halvslatne grønsager finder anvendelse:)

    SvarSlet
  2. Frem med den, Eva. Du vil elske det - behøver da ikke vente til æblesæsonen. Her er det håndvask - ikke nogen opvaskemasine i spil ;-)

    SvarSlet
  3. Hej Grethe
    Hvis det er den først presser du skal have, så vil jeg mene, at du sagtens kan nøjes med een til halv pris af testvinderen. Det var i det prisleje min Braun blev indkøbt til.

    Jeg har ikke rigtig prøvet andre maskiner så har ikke voldsomt stort sammenligningsgrundlag.

    Håber du kommer i gang med det - det er en super god måde at drikke sig til vitaminer ;-)

    Mange hilsner Anette Linnea

    SvarSlet

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails