lørdag den 13. juli 2013

Københavnertur 2013 - del 5


Så har vi begivet os indenfor i den kongelige del af Christiansborg Slot.

Ovenfor udsnit af stort flag – viser rigsvåbnet – det er broderet!!!

Sønniken har efterhånden lært, hvad alle delsymbolerne står for – det gør det jo ikke mindre interessant at betragte. De to guirlander forneden er fx Dannebrogs-ordenen og Elefant-ordenen.

a-billede193
Disse rammer står flaget i. Mener, at flag af denne type hedder noget specielt – kan dog ikke lige finde det.

a-billede195
Det er skønt at besøge denne slags steder, når man har sin egen guide med. Yngstesønnen kaster blot et blik på billedet og konstaterer, at det er Chr. d. 8. Han kender simpelthen alle kongerne af udseende.

(Beklager den ringe snapshot-kvalitet)

a-billede196
Undervejs bliver jeg mindet om, at mange begivenheder faktisk foregår HER og ikke – som jeg fejlagtigt tror – på Amalienborg. Fx som her hvor Jens Otto Krag udråber Margrethe til ny dronning i 1972.
Sker fra balkonen på Christiansborg.

a-billede197
Et par prinser foran tronstolen.

a-billede198
Hvis man lægger nakken tilbage, er der også masser at kigge på i loftet. Her en forestilling om, hvordan det kan have set ud, da Dannebrog faldt fra himlen i 1219 i Estland.

a-billede199
Landets store øjeblikke foreviget. Her Chr. d. X, som rider over den ny-slåede grænse i 1920.   

a-billede200
Her er jeg lige nødt til at have konsulent på – kan ikke huske, hvad det forestiller.

a-billede201
KÆMPE billede af Chr. d. 9. – Europas svigerfar – og den første i rækken af Glücksburgere i kongehuset.

a-billede202   
Her er så den fantastiske riddersal, hvorfra der ofte tv-sendes ved kongelige middage mm.

Jeg har været alle vores billeder igennem flere gange, men ingen af os har taget billeder af Bjørn Nørgaards meget omtalte gobeliner, som hænger hele vejen rundt.
En gave fra Dansk Industri i anledning af dronningens 50-års fødselsdag.

Ingen af os kan lide gobelinerne – selv synes jeg de er alt for grelle i farverne og kan ikke lide hans “streg”. Men jeg er sikkert bare konservativ og helt sikkert politisk ukorrekt ;-)

a-billede203
Vi fik  nuppet et billede af Statsministeriet, hvor Helle Thorning formodes at befinde sig med jævne mellemrum.

a-billede204

a-billede205

a-billede206

Et museumsbesøg er ikke slut, før man har været i shoppen, så udover en stak bøger, blev det til disse erhvervelser.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails