fredag den 21. september 2012

Harry Potters univers

Yngstesønnens week-end kommer til at gå med at læse sidste bind i Harry Potter-serien: Dødsregalierne.
Jeg gruer allerede (på hans vegne) for, at serien skal slutte – det vil efterlade et stort tomrum.

I går aftes tilbragte vi en halv time sammen med at bearbejde det voldsomme indtryk det gjorde, at Dumbledore døde. Harry Potters mentor og faste omdrejningspunkt. Det var voldsomt smertefuldt for ham grædende at gengive forløbet for mig. Men efterfølgende har der indfundet sig en afklarethed og ro. Dumbledore kan – trods døden – stadig tale med Harry gennem et billede på væggen.

Jeg har fulgt HP-universet efterhånden, som han har fået sig læst gennem de tykke bøger. Må indrømme jeg er fascineret af Rowlings fantasi. Vil her blot nævne tre eksempler:

Hermione – perfektionistisk som hun er – vil gerne følge fem fag, som ligger samtidig. Så hun får sig en “tidsvender” – en halskæde med et timeglas, der kan føre een tilbage i tiden, hvis det bliver holdt på den rigtige måde. Således kan hun følge alle fag.
Vil godt bestille en kasse med 50 stk.;-)

Harry Potter vinder en præmie i faget Eleksir: En flaske flydende held.
2 skefulde ved morgenmads-tid giver to dages held. Må dog ikke anvendes til sportsbegivenheder eller eksaminer.
Det kunne vel ikke skade at have et par flasker i skabet….

Ron kommer ved en fejl til at indtage kærligheds-kager, hvori der har forputtet sig kærligheds-eleksir (Amoritensia). Han spiser hele pakken og opdager først bagefter virkningen – på det tidspunkt er han uhelbredeligt forelsket i Romlida Vane. 
En enkelt bid eller to af den kage?

2 kommentarer:

  1. Jeg er egentlig SLET ikke til fantasy-genren. Men Harry Potter slår alt!!!!!!

    Jeg har nydt historierne med mine børn, til de blev så store, at de selv kunne læse. Sikke en fantasi, sikke et sprog. Du er heldig, at du har nogen at følge dem sammen med.
    Og det er tomt, når de er færdige, for der er ingen bøger, der kommer nær dem i kvalitet.
    Mine børn startede forfra på engelsk, og det er jo også god træning.

    SvarSlet
  2. Jeg har det ligedan, Eva. Det dér fantasy siger mig ikke ret meget. Og så er der bare lige Harry Potter, der er udenfor kategori.

    Har heldigvis fået købt de fleste af bøgerne undervejs, så jeg forudser en genlæsning, når det sidste bind er færdig. Med den hast han læser, bliver det måske allerede i week-enden.
    Kan jo være vi kaster os over at se filmene?

    SvarSlet

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails