Så er vi kommet til Chr. d. 4.´s kapel – helt klart højdepunktet på turen. Og hvor var der flot!.
Denne kiste er den eneste, som er med sort fløjl og sølvbelagt.
I samme kapel ligger den udvalgte Prins Christian, som egentlig skulle have været konge efter Christian d. 4., men han døde i 1647 og derfor blev hans lillebror (Frederik d. 3.) konge i stedet.
Her har vi Frederik d. 3.´s kiste.
Stikord til ham:
- Grundlagde Dyrehaven og Det kongelige Bibliotek
- Mistede Skåne, Halland og Blekinge mm
- Reddede København fra at blive svensk
- “Jeg vil dø i min rede”
- Indførte enevælden i Danmark
Forunderligt nok var kapellet tomt (bortset fra kisterne) i de første par hundrede år. Der var simpelthen ikke penge til (eller interesse for) at udsmykke dem.
Det blev der rådet bod på senere og de to sidevægge blev bl.a. dækket med enorme malerier.
Her ser vi Chr. d. 4. som detektiv – skarpsindig og retfærdig. Han afslører en dokumentforfalskning – datidens Columbo.
På den modsatte væg ses Chr. d. 4. på skibet Trefoldingheden udfor Kolberger Heide under Torstensonkrigen. Det er her han mister sit højre øje. En svensk kanonkugle ramte skibet og han faldt om – først troede man, at han var død, men så rejste han sig op. Han holdt en tale for sin besætning for at holde modet oppe på dem.
”Kong Christian stod ved højen Mast i røg og damp….”
Dette billede har det seneste halve år været skrivebordsbaggrund på yngstesønnens computer, så det var ret fantastisk at se i virkeligheden.
Og så var det jo, at vi undrede os over, hvorfor der var disse signaturer under billederne, når det var konger, som havde levet meget senere end Chr. d. 4.
Hurra for kustoderne, som kunne opklare det.
Det er jo netop fordi, at kapellet er udsmykket meget senere, hvor der igen var penge i kassen og fokus på at forherlige fortiden.
Ganske forunderlig male-teknik. Se bare dette udsnit. Vi var helt tæt på for at mærke, om det var en relief. Nixen. Det er malet, så det virker tredimensionelt hele molevitten.
3D – må vist være den teknik, som kaldes tromp d´oeil.
Loftet er simpelthen enestående smukt.
Smedejernskgitteret ind til kapellet er lavet af Caspar Fincke, som vi også har “mødt” ved gitteret, der omkranser Rundetårn øverst.
Inde i selve kirken så vi denne lukkede kongestol, som Chr. d. 4. brugte ved de mange kirkebesøg.
Som det ses, er der både en dame-side og en herre-siden. Damesiden til brug for Anna Cathrine.
Mon ikke der er blevet blundet lidt, når prædikenen var for lang/kedelig?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?