onsdag den 21. september 2011

Opskrift på hvordan man maler en cache boks flot

Ttoftegaard stiller her vejledning til rådighed i, hvordan du selv kan lave disse flotte bokse til geocaching:

1) For at kunne male boksene skal du som min. bruge følgende:

- Spraymaling i div. farver, ideer til disse vil fremgå længere nede i teksten. Gerne i mat glans.
- Mat lak i spraydåse
- Sandpapir korn 100 eller mere
- Bokse
- Fortynder eller andet til at affedte før maling med. f.eks. sprit, acetone, etc.
- Div. grene, græs, etc. til at danne mønsteret

billede845

2) Start med at slib æskerne på ydersiden på alle sider. Des grundigere desto bedre bliver resultatet. Der slibes for at malingen har en ru struktur at binde på - ellers vil den hurtigt falde af igen. (Den venstre er slebet.)

billede846

3) Affedt alle de overflader, som skal males med f.eks. sprit.

4) Stil nu alle de æsker, du ønsker at male, op på et underlag, som må blive beskidt evt. pap. De skal stå med ydersiden opad.

billede842 
5) Mal nu i store områder med de farver som løvet har (grøn i flere nuancer, sand)

billede843

6) For at få et look af rigtig vegetation, bør man bruge rigtige blade fra naturen. Jeg har her samlet lidt fra min have, men det bedste ville være at samle noget fra det sted, hvor æsken kommer til at ligge.

billede844 
7) Når malingen er tør, skal der males med den lyse skygge farve (i dette tilfælde brun). Jeg lægger det blad, som jeg synes bedst passer, oven på dér, hvor der skal males -  jo tættere løvet er, jo lysere bliver det færdige resultat.

billede839

8) Når så denne maling er tør, gentager jeg 7. trin med den mørke skyggefarve (i dette tilfælde sort).

billede841
9) Når dette lag maling er tørt, er de egentlig færdige. Synes du, at dine æsker er blevet for fint mønstrede, gentager du bare punkt 5) og arbejder dig frem til punkt 9) igen.

10) Hvis du gerne vil have malingen til at holde lidt længere, så kan du give det hele et til tre lag mat klar lak - dette findes også i spraydåser.

billede848
billede799

Stor tak til ttoftegaard for denne fine DIY.

2 kommentarer:

  1. Det må jeg sige; en grundig og flot gennemgang. Nu har I så et smukt og egent grundlag for kommende geocaches. Herligt, Anette.

    SvarSlet
  2. Håber på snart at kunne lægge en ny cache ud. Ville egentlig have lavet en børne-rettet een af slagsen. Det er blevet efterlyst af forskellige.
    I stedet tror jeg det bliver een med historie-spørgsmål - vil have yngstesønnen til at designe opgaverne i aften. Hvis han altså er med på ideen;-)

    SvarSlet

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails