mandag den 21. februar 2011

Tumblr-blog - det er sjovt

Nu er jeg ved at få skudt mig ind på, hvad jeg kan bruge denne ekstra-blog til. Det har hele tiden været min mening at bruge den til at vise flotte, sjove, spændende billeder, som linker til forunderlige blogge, Flicrk-sider osv. osv.

Linneasunivers på Tumblr

Det har dog varet noooooget tid, før jeg har fået det til at spille. Når man selv er vant til Blogspot og ofte ser blogs, der er lavet med Wordpress eller Typepad, så virker Tumblr en del anderledes. Sådan mere skrabet på en måde. Hvert fald hvad angår design-delen.
Men indrømmet: Jeg har ikke sat mig supermeget ind i de forskellige skabeloner, og hvad de måtte rumme af muligheder. Er tilfreds med den nuværende skabelon med de kulørte klatter og den mørke baggrund.

billede300

Det, som har været det mest tricky, var at få billede og link til dets hjemmeside til at funke.
Pludselig gik det nemlig op for mig, at jeg fik vist en masse billeder, men at de bare linkede til en jpg-fil – man kunne slet ikke se, hvilket site det oprindligt kom fra. Det betød, at det kunne fremstå som om, det var mine billeder (og ikke bare andres, som jeg fremviste).

Yark!!! Er der noget, som er no-go på internettet, så er det at “stjæle” andres billeder og ikke give credit til indehaveren. Men det er jeg færdig med at ligge søvnløs over nu. For nu har jeg lært at bruge Bookmarklets.
(Sjovt at jeg aldrig har hørt om dette begreb før….)

Og hvad er det så for en fætter? Faktisk kan jeg ikke påstå, at jeg har forstået det 100 %, men det er sådan en lille Java-applet-ting, som forærer mig en masse funktionalitet.
Læs om Tumblr´s bookmarklet her.

Først “installerer” jeg den, og det betyder i praksis, at jeg bare får en ny foretrukken liggende sammen med mine øvrige foretrukne. Når jeg så er på en spændende hjemmeside og har fundet et billede, som jeg gerne vil vise på min Tumblr-side, klikker jeg bare på denne ny-installerede genvej. Og det er her, underet sker! For nu åbner der sig en formular i Tumblr, hvor jeg blot skal udpege det ønskede billede, tilføje et par tags, gemme og Vupti! – nu ligger billedet på min Tumblr-blog med fuld info om, hvor billedet kommer fra osv osv.
Jeg kan næsten ikke få armene ned i begejstring.

Så nu er det bare rigtig sjovt at finde flotte billeder til at vise frem, og hvor ER der mange dygtige mennesker rundt omkring i verden!

2 kommentarer:

  1. Har først set din video om papirspose-foldning nu. Den er da super - både foldningen og din film. Meget bedre end, hvis du havde lagt still-billeder eller tekst ud!! Tak for det - kan se rigtig mange muligheder i det - elsker at pakke gaver fint ind. Posen kan jo gøres mere personlig med fotos eller lignende.

    SvarSlet
  2. Dejligt at høre;-) Jeg glæder mig til at se, hvad du får lavet. Af egen erfaring ved jeg, hvor mange forskellige der kan laves. God fornøjelse.

    SvarSlet

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails