onsdag den 23. februar 2011

At være sin egen filminstruktør

Ideen om at lave mine egne film har rumlet noget tid. Straks melder sig spørgsmål om valg af optage-medie og programmer til efterfølgende redigering.

Overvejede at bruge web-kamera og Windows Movie-maker. Heldigvis er det nogle gange godt at give sig selv stunder i tænke-boksen, for hvorfor gøre det mere svært end nødvendigt?

Vi har jo kameraer, som kan optage film. Og forudsat der også kom lyd med, var det jo slet ikke nødvendigt at tilføje tekst mv.

Så sidste lørdag var jeg ude og investere i et sæt billige ben til kameraet – sådan en gulvmodel, hvor kameraet kan komme op i ca. 1,5 meters højde.

Se evt. filmen her: Foldning af papirspose.

Vi filmede midt på dagen, og i første forsøg havde vi en rød overflade på bordet. Helt håbløst – dels pga farven og dels var der genskin i overfladen. Hen og stryge noget grønt hørstof nødtørftigt.

Man skulle tro, at det bedste kamera ville vise farverne flottest. Næ nej – det er vores lille Nikon Coolpix, som har leveret den flotteste gengivelse af farverne.

Så skal man lige lære alle de lavpraktiske ting:
- Få skruet ned for unger, spil, tv, mobiltelefoner, pc osv.
- Hele tiden holde motivet inden for en lille del af bordet
- Have forberedt alle tingene på køkken-tv-måden
- Have overblik over, hvad man vil sige og så sige præcis det
- Tale klart og tydeligt
- Osv osv

Youtube…..

Det gik som en leg at få oprettet en konto. I det hele taget får deres flow til opload 11 ud af 10 mulige stjerner.
Min film på 3½ minut er i avi-format og fylder ca. 250 MB. Det tog i underkanten af en ½ time at uploade – tiden kunne jeg bruge til at navngive filmen, lave beskrivelse og give andre meta-data.
Efter ca. 3 timer var videoen søgbar fra Youtubes hjemmeside, men straks den var uploadet fik jeg link, som jeg kunne bruge til at indlejre i mit blog-indlæg.

Det bliver bestemt ikke min sidste video. Jeg har følgende på bedding:
- Foldning af æsker
- At lime billeder på små lærreder
- Lave kuverter
- Diverse maleteknikker til dekoration af pose-papir

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails