tirsdag den 15. juni 2010

Dvd´ere

Jeg har brugt rigtig meget af den sidste uges tid på at finde ud af lave kopier af forskellige dvd´ere. Det sker lidt for tit, at ungernes spil eller en film har fået ridser og er ubrugelige. Det er kilde til stor irritation for både dem og mig. Nogle gange kan tingene ikke fås mere, og hvis de kan generhverves, så hverken kan eller vil jeg bruge penge flere gange på det samme.

bold04

Heldigvis levner diverse copyright-regler mig mulighed for at lave sikkerhedskopi til eget brug. Det har jeg så det, jeg har brugt rigtig meget tid på at finde ud af.

Først og fremmest gælder det om at få lavet en iso-fil af det givne medie. Det findes der forskellige programmer til. Man kommer et godt stykke med CDburnerXP – et program, som sjovt nok også virker fint med Windows 7.

Når man så har en iso-fil (som ikke må fylder over 4,3 GB), kan man brænde en dvd-kopi med brænderprogrammet Nero.

En anden hammersmart mulighed er at kombinere med Deamon Tools Lite. Når programmet er installeret kan man “mounte” iso-filen som et virtuelt drev.
Første gang jeg hørte om det, synes jeg det lød MEGET mystisk – nu hvor jeg har det inde under huden, synes jeg det er noget af det mest geniale! Kræver blot et lagringsmedie (f.eks. ekstern harddisk), hvor der kan ligge de meget pladskrævende filer.
En anden lille finte, som jeg blev opmærksom på undervejs: Mange eksterne harddiske er formattet med FAT32, som max kan håntere filer på 4 GB. Langt de fleste film og spil vil ligge tæt på dvd-skive-grænsen, som er 4,3 GB+. Dertil kræves et drev, som er NTFS-formatteret.

Uha – det blev et teknisk indlæg;-)

Billed-illustrationen lader selvfølgelig ane, at ugens andet store tema er: FODBOLD!

2 kommentarer:

  1. Det var godt nok teknisk. Det er så skønt, at du orker at forklare alle de svære detaljer! Jeg ved helt sikkert, hvor jeg skal lede, hvis jeg en dag får et computerproblem;)
    God onsdag.

    SvarSlet
  2. Ja jeg er fortsat ydmyg overfor pc´ere og alt deres væsen;-)
    Du skal være velkommen, hvis du har computerspørgsmål. Mit supporter-gen elsker at komme i anvendelse;-)

    SvarSlet

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails