lørdag den 6. februar 2010

Unyttige dimser?



Ja, hvorfor skal man egentlig lave sådan nogle små halløjsaer? Fordi det er sjovt. Fordi det er fantastisk, at det kan lade sig gøre at få fire små billeder ud på papir i totalt kaotisk visning. Og derefter "samle" dem igen til noget genkendeligt.

Synes internettet er et formiddabelt sted - tænk at nogen "gider" lave et lille program til det og stille det til rådighed for os andre! Tak for det.

Du kommer i gang her: Foldplay

Gangen er, at du oploader fire billeder. Du søger bare fire ud fra din pc - du behøver ikke resize dem i forvejen. (Du kan også vælge nogen fra Foldplays egen side, men det er knap så sjovt.)

Efter et lille øjeblik er dit halvfabrikata klar.

Det ser i al sin enkelhed ca. således ud:



Nu kan du skride direkte til at printe eller du kan vælge at gemme filen på din pc. På den udprintede side er en udførlig (engelsk) vejledning i, hvad er nu skal ske. Men der findes også en meget fin og udførlig trin-for-trin-billedvejledning af foldningen.

Erfaringer som jeg gjorde mig:

- Jeg brugte spidsen af en hæklenål til at markere folde-linjerne.
- Når du når til dér, hvor der skal klippes, så klip på indersiden af de sorte streger.
- Jeg brugte limstift - det funker udmærket.
- Det "sværeste" punkt for mig er at få samlet til en ring til sidst. Udfordringen er at få limen til at fæstne sig.
- Ved valg af fotos med mennesker: Hvis det er for meget nærbillede, bliver det ene øje eller munden "hakket" itu.

Nå men efter kun tre forsøg går allerede MEGET nemt, så en større produktion kunne sagtens initieres.

Jeg kan se mange muligheder for at bruge dem:

- Sjov for ungerne i SFO, hvor de velsagtens arbejder med motorik. Ved samme lejlighed kan de få lidt internet-kan-også-anvendes-til-kreative-formål-træning.

- Dekoration af bordet til en børnefødselsdag

- Dekoration af bordet til de voksnes fester. Fine billeder af fødselar, brudepar mv. kunne anvendes. Der kunne yderligere dekoreres med guld-glimmer og andet halløjsa.

Jo jo - det er da bare om at komme i gang..............;-)

4 kommentarer:

  1. SEJT - det ser super godt ud - det må prøves..:)
    Så er det at jeg ønsker mig en god farveprinter...

    SvarSlet
  2. Ja det er altså ret fantastisk;-)

    SvarSlet
  3. Spændende - hvor er det dejligt, at du finder så mage gode ting rundt på nettet :0)

    SvarSlet
  4. Ja jeg kan også nogle gange blive helt "høj" over alle de spændende ting, der gemmer sig i hjørnerne af internettet;-)

    SvarSlet

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails