mandag den 17. april 2017

Windows 10 installation - Guide


Har du en pc, hvor du gerne vil have installeret Windows 10? Måske den oprindelige licens var til Windows7? Til Windows Vista? Til Windows 8?
Måske tænker du, at du så ikke kan få Windows 10 på, uden at du skal til at betale for det?

Ingenlunde!

Hvis du er villig til at arbejde lidt for sagerne, kan du sagtens få Windows 10 på. Den oprindelige licens til de angivne tidligere Windows-varianter, berettiger umiddelbart til, at Windows 10 kan installeres.

Først skal du have lavet dig et installatinsmedie - en usb-nøgle, der er gjort bootable og fat32-formatteret - link til guide her.

Så skal du have fat installationsfilerne: Microsoft Media Creation Tool - de lægges på din usb-nøgle.

Det er vigtigt, du får taget stilling til, om det skal være til en 32- eller en 64-bits installation. Vil tro det i de fleste tilfælde vil være en 64-bit installation, du skal bruge, men ikke en selvfølge...

Synes værktøjet leder godt igennem forløbet, så vil ikke kommentere så meget mere på det her. Det tog mig omkring ½ time at få kreeret en usb-nøgle med installationen - lidt længere tid end forventet, men pyt! Bare det virker og det gør det ;-)

Jeg har oplevet, at man kan blive nødt til at skulle en tur forbi BIOS-opsætninger og tjekke indstillinger for Secure Boot og UEFI. Som udgangspunkt forventer jeg du vil have bedst held med at disable Secure Boot (det udløser automatisk de nødvendige ændringer mht UEFI).

Nu booter du op på nøglen og installation går smooth. Jeg plejer at springe indtastning af licensnøglen over. Når jeg senere i installationsforløbet kobler en trådløs forbindelse på, jeg så fanger den selv licensnøglen og Windows bliver aktiveret. Elegant!

Installation af Windows 10 går overraskende hurtigt - seneste build (i skrivende stund 1703) bliver lagt på og diverse efterfølgende opdateringer glider på hurtigt.

Et sidste fif: Du behøver ikke logge på første gang med en Windows-konto (Skype eller Windows Live) - hvis du kigger godt på skærmen, så plejer det være en mulighed for at springe den mulighed over.

God fornøjelse...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails